STAV AJN: Da li se ponuda ponuđača koji je preuzeo TD sa Portala javnih nabavki, a nije preuzeo izmjene TD može smtrati prihvatljivom?
Član 55. Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon) u stavu (1) definiše moguće načine preuzimanja tenderske dokumentacije, i to:
a) lično preuzimanje u prostorijama ugovornog organa;
b) na pismeni zahtjev kandidata/ponuđača;
c) zajedno s pozivom za dostavu ponuda;
d) objavljivanjem tenderske dokumentacije na portalu javnih nabavki na što će ukazati u obavještenju o nabavci, u skladu s podzakonskim aktom koji donosi Agencija.
SEMINAR: Elektronske ponude u postupcima javnih nabavki – sesija III (21.-23. februar 2019. Dubrovnik)
U skladu sa tačkom d) navedene odredbe Zakona, Uputstvo o uslovima i načinu objavljivanja obavještenja i dostavljanja izvještaja u postupcima javnih nabavki u informacionom sistemu „E-nabavke“ („Službeni glasnik BiH“, br. 90/14 i 53/15), između ostalog, reguliše i pitanje objave i preuzimanja tenderske dokumentacije, te u vezi s tim, i pojašnjenje tenderske dokumentacije.
Član 9. stav (4) navedenog uputstva izričito navodi da ako ugovorni organ objavi tendersku dokumentaciju u sistemu „E-nabavke“, tenderska dokumentacija se ne može dostavljati na druge načine predviđene članom 55. stav (1) tač. a)-c) Zakona.
Također, član 10. stav (1) Uputstva omogućava preuzimanje tenderske dokumentacije isključivo nakon završenog postupka registracije. Ističemo da je sam postupak registracije je vrlo jednostavan, kratko traje i prije svega je besplatan. Postupak registracije i nakon toga preuzimanje tenderske dokumentacije je neophodno iz više razloga, ali prije svega zbog same identifikacije ponuđača za dati postupak javne nabavke, momenta preuzimanja tenderske dokumentacija zbog računanja roka za žalbu, omogućavanja pojašnjenja tenderske dokumentacije, prijema naknadnih eventalnih izmjena i/ili dopuna tenderske dokumentacije, a i učešća ponuđača u e-aukciji, a nakon toga i u potpunim elektronskim nabavkama.
Dakle, sistem „E-nabavke“ je i razvijen u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima, te u skladu s tim postoje određene validacije. Naime, u situaciji kada je tenderska dokumentacija objavljena na Portalu javnih nabavki i kada ugovorni organ objavljuje obavještenja o dodjeli ugovora, odnosno dostavlja izvještaje, tada sistem omogućava odabir samo onih ponuđača koje je sam sistem evidentirao kao preuzimaoce tenderske dokumentacije na Portalu.
Iz navedenog jasno proizilazi da u slučaju kada ugovorni organ tendersku dokumentaciju objavi u sistemu „E-nabavke“ to postaje jedini mogući način preuzimanja tenderske dokumentacije u tom postupku. Ponuda ponuđača koji nije preuzeo tendersku dokumentaciju na gore predviđen način, neće ni biti predmet pregleda i ocjene ponuda.
Dakle, svaki ponuđač koji ima namjeru učestvovati u postupku javne nabavke dužan je preuzeti tendersku dokumentaciju, jer je ista preduslov i materijal za pripremu ponude.
Međutim, važno je istači kada su u pitanju izmjene tenderske dokumentacije. U situaciji kada ponuđač preuzme osnovnu tendersku dokumentaciju, a ne preuzme izmjenu tenderske dokumentacije, a dostavi ponudu koja ispunjava sve uslove iz tenderske dokumentacije, mišljenja smo da nema smetnji da ugovorni organ takvu ponudu ocjeni kao prihvatljivu u smislu člana 2. stav (1) tačka l) alineja 1. Zakona.
Pretplati se na uspjeh – čaospis JAVNE NABAVKE
[wpforms id=”2882”]
Naime, ovdje treba staviti težište na pitanje šta su izmjene tenderske dokumentacije? Naime, iste mogu biti čisto formalne prirode ili činiti ispravku tehničke greške u tenderskoj dokumentaciji, koje suštinski ne zahtjevaju od ponuđača da izvrši izmjene ponude koju priprema. Primjer za navedeno je recimo ukoliko ugovorni organ kroz izmjenu tenderske dokumentacije izmjeni mjesto javnog otvaranja ponuda u tom slučaju takav podatak nije bitan podatak za pripremu ponude i takva ponuda može biti prihvatljiva iako ponuđač u konkretnom slučaju nije preuzeo izmjenu tenderske dokumentacije.
U protivnom, ukoliko se radi o izmjeni tenderske dokumentacije koja podrazumjeva suštinsku promjenu predmeta nabavke ili uslova propisanih u tenderskoj dokumentaciji, a ponuđač ne preuzme izmjenu tenderske dokumentacije i dostavi ponudu, u tom slučaju njegova ponuda vjerovatno neće ni ispunjavati uslove propisane tenderskom dokumentacijom i bit će ocijenjena kao neprihvatljiva u smislu člana 2. stav (1) tačka l) alineja 2. Zakona. Ukoliko ponuda ispunjava uslove propisane tenderskom dokumentacijom mišljenja smo da nema smetnji da ugovorni organ takvu ponudu ocjeni kao prihvatljivu u smislu člana 2. stav (1) tačka 1) alineja 1. Zakona.
Što se tiče preuzimanja pojašnjenja tenderske dokumentacije, ističemo da ponuđač ne „preuzima“ pojašnjenja tenderske dokumentacije, nego ga pregleda, odnosno čita uz mogućnost preuzimanja izvještaja o pitanjima i odgovorima. Takođe, pojašnjenje tenderske dokumentacije može, ali i ne mora prouzrokovati izmjenu ili dopunu tenderske dokumentacije.
U svakom slučaju ponuđač koji ne pregleda pojašnjenje rizikuje da njegova ponuda ne bude ocjenjena kao prihvatljiva. Međutim, to što nije pogledao pojašnjenjenje ne može biti razlog za odbacivanje ponude, pod uslovom da je i dalje njegova ponuda prihvatljiva.