Priča iz drugog ugla: Veza između javnih nabavki i ŠAHA
Je li vam ikad pala na pamet možda veza između javnih nabavki i šaha?
(Časopis “Javne nabavke”, maj 2020.)
Dragi čitaoci, slijedi malo drugačiji, nadam se i za vas interesantniji članak, u odnosu na one suhoparne tekstove i prepisivanje članova Zakona. Ovaj članak će shvatiti samo stvarni zaljubljenici u javne nabavke i šah. Oni koji razumiju dubinu ova dva sistema i oni koje interesuju pravila i pravda.
Je li vam ikad pala na pamet možda veza između javnih nabavki i šaha? Meni jeste. Kako i ne bi, nakon toliko provedenih postupaka i borbe oko postizanja najboljeg mogućeg ishoda za ugovorni organ.
To je samo doprinijelo da se moje iskustvo u vezi s javnim nabavkama bogati iz dana u dan.
Ideja o pisanju članka „Javne nabavke i šah“ se javila još mnogo prije, jer sam uvidjela sličnosti između ta dva pojma. U ovo doba pandemije imamo i nešto više slobodnog vremena nego inače, jedan od načina kako provesti kvalitetno vrijeme je igrati šah.
Zašto baš šah?
Zato što ne postoji ništa dublje i sadržajnije od šahovske igre. Šah je ljepota ljudskog stvaralaštva u oblasti umne zabave i sportske borbe. Veoma teška igra koja je daleko složenija od svih igara koje znamo.
Javne nabavke, kao i šah, predstavljaju mentalnu borbu kako bi se došlo do cilja. Za ugovorni organ to je dodijeliti ugovor najpovoljnijem ponuđaču u cilju najefikasnijeg korištenja javnih sredstava. Za ponuđače to je pobijediti druge ponuđače i zaključiti ugovor.
Cilj u šahu je pobijediti protivnika. Iz ovoga se da zaključiti da je cilj isti za ponuđače i za šahiste, odnosno da njihova igra teži ka istom cilju.
Šah je igra u kojoj ratuju dvije vojske: bijela i crna. Protivnički igrači su glavni zapovjednici koji te vojske vode. Obje vojske (ponuđači) nastoje zarobiti protivničkog kralja. Ako se kralj zarobi, njegova vojska je izgubila rat i igra je završena.
Šah je igra koja uči strpljenju, planiranju, strateškom razmišljanju, da se ne oholi u pobjedama, niti da se žalosti u porazima. Sve je isto potrebno i za javne nabavke.
Strpljenje, kako bi se došlo do uspješno zaključenog ugovora, jer se nekad postupci nabavke mogu odužiti i trajati čak i duže od godinu.
U svemu tome dobro planiranje je osnova svega. Ako prvi korak pogrešno napravimo, brzo će nas protivnik matirati.
Strateško donošenje odluka je ključ uspjeha za ugovorni organ. Ponuđači trebaju znati da, pored pobjede, prihvate i poraze. Ne trebaju težiti ka tome da dobiju svaki ugovor. Ne treba stvarati rivalstvo, nego zdravu konkurenciju.
Poznavanje pravila
Teorija otvaranja – objava postupka javne nabavke i pitanja pojašnjenja tenderske dokumentacije
Početak šahovske partije ili otvaranje (objava postupka i postavljanje pitanja pojašnjenja ), umnogome opredjeljuje karakter čitavog toka igre. Bez ovladavanja principima igre u otvaranju, šahista ne može računati na uspjeh.
Ako službenik koji provodi postupak javne nabavke ne poznaje pravila ZJN i podzakonskih akata, ne može se nadati uspjehu. Odnosno, ne može se nadati dodjeli ugovora onom ponuđaču koji je najpovoljniji za ugovorni organ, kako cijenom tako i kvalitetom.
Službenik za javne nabavke koji ne poznaje dovoljno ZJN može prilikom davanja pojašnjenja TD dati odgovor koji je ograničavajući.
Tako će utjecati na smanjenje konkurencije, što je u suprotnosti s osnovnim principima javnih nabavki.
Iz takvih odgovora proizlazi ulaganje žalbe od onih ponuđača koji na osnovu postavljenog odgovora ne mogu učestvovati u tom postupku javne nabavke. Takva uložena žalba će, bez sumnje, voditi do poništenja postupka javne nabavke.
Zbog neznanja, žalbu ugovorni organ neće usvojiti, nego će istu proslijediti Uredu za razmatranje žalbi. Ured za razmatranje žalbi će sa sigurnošću usvojiti žalbu i predmetni postupak poništiti.
U ovom slučaju se ističe ključno nepoznavanje osnovnih pravila u javnim nabavkama, pa je zbog toga na samom startu došlo do prekida igre. Šahista, ako ne poznaje osnovna pravila, ne može se ni nadati pobjedi.
Ukoliko ne zna postaviti figure i kako se koja figura kreće – odnosno pripremiti TD i odgovoriti na pitanja pojašnjenja, onda bez sumnje nema razvijanja daljnje igre.
Ako se figura makne, nema povratka. Taknuto je maknuto. To znači da je kraj igre. Protivnik je pobijedio bez ikakve borbe. U ovom slučaju svako mora preuzeti odgovornost za svoje poteze.
Jedino ugovorni organi upravljaju svojim postupkom nabavke. Odnosno jedino igrači odlučuju hoće li se njihova vojska, tj. njihove figure razvijati u najboljem smjeru.
Bilo kakva loša odluka rezultirat će gubitkom figura bez mogućnosti nadoknade. To može dovesti i do gubitka partije, odnosno poništenja postupka javne nabavke.
Postupanje u skladu sa zakonskim pravilima i poznavanje teorija otvaranja je prethodnica razvoja šahovskih ideja i uspješnog postupka javne nabavke. Već u početnoj fazi usavršavanja šahista mora dobro shvatiti sav složeni i razgranati sistem savremenih otvaranja.
Ista stvar je i s javnim nabavkama. Sistem se mora poznavati kako bi postupci javnih nabavki išli u pravom smjeru… CIJELI ČLANAK ČITAJTE U NOVOM BORJU ČASOPISA JAVNE NABAVKE.