U čemu se ogleda važnost obuka službenika za javne nabavke?
Što je veći broj obučenih službenika za javne nabavke, to više možemo pričati o prepoznavanju poslova javnih nabavki kao posebnoj profesiji i o profesionalizaciji u cjelini
Piše: Dražen Vidaković
(Časopis “Javne nabavke”, februar 2020.)
Od početka implementacije projekta IPA II „Jačanje sistema javnih nabavki u BiH“ navršila se godina 18. februara 2020. Od svih aktivnosti u okviru ovog projekta, najveću pažnju javnosti privlači obuka službenika za javne nabavke kao najobimniji dio projekta.
Naime, jedan od glavnih ciljeva ovog projekta jeste obuka oko 2.200 – 2.500 službenika za javne nabavke, odnosno lica koja rade na poslovima javnih nabavki u ugovornim organima na svim nivoima vlasti u BiH (državne, entitetske, kantonalne i lokalne). Projektom je predviđeno da se obuke izvrše kroz oko 85 – 100 petodnevnih obuka. Obuke se vrše u skladu s Pravilnikom o obuci službenika za javne nabavke („Službeni glasnik BiH“, br. 08/18). Pravilnikom je propisano da se obuka sastoji od 30 nastavnih časova (član 6. stav 1 Pravilnika) i da ih provode ovlašteni predavači javnih nabavki (član 7. stav 1 Pravilnika).
Za sva lica koja uspješno završe obuku (u skladu s Pravilnikom, neophodno je prisustvo na najmanje 75% nastavnih sati), predviđena je provjera znanja u obliku polaganja elektronskog ispita (Pravilnik o obuci službenika za javne nabavke („Službeni glasnik BiH“, br. 08/18) – član 8. st. 2 i 4). Ispit za službenika za javne nabavke se sastoji od 50 pitanja s opcionim odgovorima, a da bi kandidat uspješno položio ispit za službenika za javne nabavke, neophodno je da u roku od 60 minuta tačno odgovori na najmanje 35 pitanja, odnosno da ostvari najmanje 70% od mogućeg broja bodova (član 8. st. 5 Pravilnika).
Ovako masovan postupak obuka, 85 – 100 petodnevnih obuka za cca. 2.500 kandidata, zahtijeva niz pripremnih radnji. Agencija za javne nabavke Bosne i Hercegovine je s IPA II projektom provela obuku za nove ovlaštene predavače i resertifikaciju postojećih predavača, tako da na raspolaganju ima 136 ovlaštenih predavača za provođenje obuka.
Takođe, razvijen je i TMIS (Trening Menadžment Informacioni Sistem – https://obuke.javnenabavke.gov.ba/) koji služi za online objave obuka, prijave na pojedinačne obuke, ocjenu rada ovlaštenih predavača, objavljivanje materijala i prezentacija vezanih za obuke i slično.
Prve obuke su započete u novembru 2019. godine. Do kraja januara 2020. godine je provedeno 16 obuka, u 8 različitih gradova, na kojima su učestvovala ukupno 383 kandidata, iz više od 240 različitih ugovornih organa. Do sada je u obukama uključeno oko 70 predavača. Do kraja ovog Projekta se planira organizacija oko pet obuka mjesečno u različitim gradovima, kako bi što više kandidata imalo olakšan pristup obuci.
Zašto je AJN nominovao ovaj Projekat?
U sistemu javnih nabavki, prema podacima s početka februara tekuće godine, ima ukupno 2.680 ugovornih organa (https://www.ejn.gov.ba/Registry/CASearch). Prije nominovanja projekta, Agencija je sprovela istraživanje među ugovornim organima koje je pokazalo da od ukupnog broja ispitanih ugovornih organa, samo njih 14% ima poseban odjel, odnosno zaposlene čiji se osnovni zadatak tiče obavljanja poslova vezanih za javne nabavke. Rezultat je još više poražavajući ako se uzme u obzir da oko 27,5% ispitanih ima budžet za nabavke veći od 1.000.000,00 KM.
Prosti pogled na ove podatke navodi na zaključak da postoji čak i određeni broj „velikih“ ugovornih organa koji nemaju službu, odnosno zaposlene čiji se primarni zadaci tiču obavljanja poslova vezanih za javne nabavke.
Zaposleni u ugovornim organima, koji rade na poslovima javnih nabavki, nemaju dovoljno razvijeno znanje u pogledu dobre prakse u javnim nabavkama u Bosni i Hercegovini, regionu i zemljama Evropske unije. Najveći problem zašto je situacija takva, ne leži u potencijalu zaposlenika, već u činjenici što javne nabavke uopšte nisu ni njihov primarni zadatak. Obavljaju ih samo kao povremene poslove kada se javi potreba. Većina zaposlenih su „kvalifikovani“ za poslove javnih nabavki isključivo zato što rade u finansijama, računovodstvu, pravnom sektoru i slično ili zato što su tačno određene struke (diplomirani pravnici, ekonomisti i sl.).
Iz tih razloga oni nisu u mogućnosti da obavljaju poslove javnih nabavki na najkvalitetniji i najefektivniji način, koristeći svoj puni potencijal koji će pridonijeti najefikasnijem trošenju javnih sredstava.
Značajan problem predstavlja činjenica da veliki broj lica koja rade na poslovima javnih nabavki ne prisustvuje obukama ili prisustvuju neadekvatnim obukama iz oblasti javnih nabavki, koje često dovode do prenošenja nepotpunog znanja, dijeljenja pogrešnih informacija, uspostavljanja loše prakse i sl.
S druge strane, Agencija nema kapaciteta za organizovanje obuka za veliki broj lica. Ako uzmemo u obzir da ima više od 2.600 ugovornih organa, odnosno preko 2.600 potencijalnih službenika za javne nabavke, a da Agencija u skladu s raspoloživim budžetom godišnje može provesti između 7 do 10 obuka, to znači da Agencija samostalno godišnje može obučiti oko 250 do 300 lica, što je svakako nedovoljno. Agenciji bi bilo potrebno oko 10 godina za obuku 2.500 do 3.000 službenika za javne nabavke, što je svakako predugačak period za bilo kakvu priču o profesionalizaciji.
Iz navedenih razloga, Agencija je nominovala navedeni Projekat te pripremila Pravilnik o obuci službenika za javne nabavke čiji je cilj da se na sistemski i održiv način riješi pitanje obuke službenika za javne nabavke. Intenzivnim obukama, oko 40 godišnje, znatno prije će se provesti obuka zadovoljavajućeg broja službenika za javne nabavke.
Sam proces obuke uključuje i aktivno učešće ovlaštenih predavača iz oblasti javnih nabavki u procesu edukacije, što, u suštini, čini dio ukupnog koncepta održivosti sistema i neophodnost s aspekta kapaciteta kojim raspolaže Agencija. To je jedini put kojim će se razviti održiv državni sistem obuka u javnim nabavkama (engl. Sustainable Training System for Public Procurement- STSfPP).
Obuka je prvenstveno namijenjena licima koja rade na poslovima javnih nabavki unutar ugovornih organa. Obukom službenici za javne nabavke stiču znanja, vještine i sposobnosti u vezi s postupcima javnih nabavki, u svrhu efikasnog, ekonomičnog i transparentnog trošenja javnih sredstava. Za organizaciju i održavanje obuke je nadležna Agencija u saradnji s projektnim timom IPA II „Jačanje sistema javnih nabavki“.
Cilj obučavanja službenika za javne nabavke
Ukratko rečeno, cilj obučavanja službenika za javne nabavke je profesionalizacija poslova javne nabavke. Poslove javnih nabavki je neophodno da obavlja stručan i obrazovan kadar koji raspolaže znanjem ne samo u pogledu zakonske regulative već i u pogledu pozitivne prakse iz oblasti javnih nabavki.
Samo obrazovan i stručan kadar može uspješno da odgovori na izazove poslova javnih nabavki, da smanji potencijalne skupe greške u provođenju postupaka javnih nabavki, da smanji koruptivne pritiske i tako dalje. Naime, stručnost i znanje iz oblasti javnih nabavki stvaraju integritet službenika za javne nabavke, jer samo stručan i obrazovan službenik za javne nabavke može stati iza svojih stavova i odluka u pojedinačnim postupcima javnih nabavki.
Izvještaj za BiH za 2015. godinu (Izvještaj za BiH za 2015. godinu – str. 46. (http://dei.gov.ba/dei/bih_eu/paket/izvjesceoBiH/default.aspx?id=22086&langTag=bs-BA)) zajedno s Izvještajem za BiH za 2016. godinu (Izvještaj za BiH za 2016. godinu – str. 44. (http://dei.gov.ba/dei/media_servis/vijesti/default.aspx?id=17696&langTag=bs-BA)) ukazuje na potrebu za uspostavljanjem novih odjeljenja specijalizovanih za javne nabavke u svim ugovornim organima i zapošljavanjem službenika koji imaju potrebne vještine i sposobnosti.
Na značaj profesionalizacije ukazuju i preporuke Evropske komisije (COMMISSION RECOMMENDATION (EU) 2017/1805 of 3 October 2017 on the professionalization of public procurement – Building an architecture for the professionalization of public procurement („Official Journal of the European Union“- L 259/28)) od 03. 10. 2017. godine, koje se odnose na profesionalizaciju javnih nabavki i izgradnju uslova za profesionalizaciju javnih nabavki.
U navedenim preporukama, između ostalog, stoji da su javne nabavke instrument za postizanje pametnog, održivog i inkluzivnog rasta. Stoga, najefikasnije trošenje javnih sredstava mora da bude osigurano i ugovorni organi moraju da budu u poziciji da vrše nabavku u skladu s najvišim profesionalnim standardima. Naglašavanje i podrška profesionalizmu među učesnicima javnih nabavki svakako pomažu jačanju uticaja javnih nabavki na cijelu ekonomiju države.
Strateški gledano, u skladu s preporukama, politika efektivne profesionalizacije ima tri komplementarna cilja:
- Razvoj odgovarajuće političke podloge za profesionalizaciju
- Unapređenje treninga i upravljanje karijerama praktičara javnih nabavki
- Razvoj sistemskih alata i metodologija za jačanje podrške profesionalizaciji javnih nabavki
Agencija za javne nabavke postupa u skladu s navedenim preporukama iako nije obavezna jer BiH nije članica EU. Tako je i u srednjoročnom programu rada Agencije u okviru programa „Jačanje sistema javnih nabavki“ jedan od projekata „obuka službenika za javne nabavke“.
Nacrtom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama (ZIDZJN), koji se nalazi u zakonodavnoj proceduri, preciznije je definisan položaj službenika za javne nabavke. Članom 13a. ZIDZJN-a predviđeno je da ugovorni organ internim aktom uređuje radno mjesto službenika za javne nabavke te da je dužan omogućiti službeniku za javne nabavke pohađanje obuke za službenika za javne nabavke, koju organizuje i održava Agencija.
Takođe, ugovorni organ je dužan da osigura da u postupcima iz Poglavlja I učestvuje najmanje jedan službenik za javne nabavke koji ne mora nužno biti zaposlen kod ugovornog organa.
Na taj način se jasno ukazuje na značaj službenika za javne nabavke. Ugovorni organ će biti dužan da predvidi radno mjesto službenika za javne nabavke i da mu omogući pohađanje obuke za službenika za javne nabavke. Službenik za javne nabavke će morati biti uključen u svim postupcima javnih nabavki iz Poglavlja I koje provodi ugovorni organ.
Agencija planira i donošenje novog pravilnika o obuci službenika za javne nabavke koji će preciznije definisati obuku, prava i obaveze službenika za javne nabavke.
Koja je lična motivacija kandidata za prijavu na obuku?
Važno pitanje predstavlja motivisanje lica koja rade na poslovima za javne nabavke. Naiime, poslovi javnih nabavki su izuzetno stresni, zahtijevaju visok stepen stručnosti, multidisciplinarnosti, odnosno poznavanje različitih predmeta nabavki i različitih propisa koji regulišu pojedinačne predmete nabavke.
Zaposleni na poslovima javnih nabavki su izloženi velikom stresu, pritisku, visokim očekivanjima i sl., a zauzvrat ne dobijaju gotovo nikakvu satisfakciju. Stoga je neophodno da se unutar ugovornih organa razviju motivacione šeme čiji je cilj privlačenje i zadržavanje kvalifikovanih zaposlenika koji rade na poslovima javnih nabavki i njihovo ohrabrenje da obezbijede bolji kvalitet i efikasnost javnih nabavki te više strateški pristup javnim nabavkama.
Jedan vid motivacije jeste svakako obuka službenika za javne nabavke, gdje će obučeni službenik za javne nabavke biti prepoznat kao stručnjak iz navedene oblasti. Što je veći broj obučenih službenika za javne nabavke, to više možemo pričati o prepoznavanju poslova javnih nabavki kao posebnoj profesiji i o profesionalizaciji u cjelini.
Kako je navedeno, putem Projekta se planira provesti obuka za oko 2.200-2.500 službenika za javne nabavke, i ta masovnost službenika za javne nabavke daje osnov za razmišljanje o profesionalizaciji, prepoznavanju javnih nabavki kao posebne profesije i poboljšanju položaja lica koja rade na poslovima javnih nabavki.
Ako bi se kroz profesionalizaciju poslova javnih nabavki navedeni poslovi prepoznali kao posebna profesija, to bi dalo prostora službenicima za javne nabavke da pregovaraju o uslovima rada, priznavanju statusa, mogućnosti planiranja karijere, pa čak i pregovaranju oko finansijske satisfakcije i različitih drugih vidova primanja vezanih za obavljanje ovih, jednih od najodgovornijim i najizloženijih poslova (konsultantske usluge, učešće u postupcima javnih nabavki drugih ugovornih organa i sl.).
Zaključak
Da bismo postigli profesionalizaciju, neophodno je da mi, koji radimo na poslovima javnih nabavki, otvoreno krenemo u lični razvoj i obrazovanje, pristupimo obukama iz oblasti javnih nabavki. IPA II „Jačanje sistema javnih nabavki BiH“ je idealna prilika za sve zaposlene u ugovornim organima na poslovima javnih nabavki, da dođu do kvalitetne i besplatne obuke koju provode ovlašteni predavači javnih nabavki, steknu diplomu službenika za javne nabavke i razviju sigurnost i izvjesnost u svom budućem radu.
Masovnost obučenih službenika za javne nabavke svakako doprinosi profesionalizaciji, priznavanju poslova javnih nabavki kao posebne profesije i, na koncu, boljoj početnoj poziciji o pregovaranju oko poboljšanja uslova rada, finansijskih uslova, stimulisanja službenika za javne nabavke i slično.