Nabavka seminarskih usluga
Usluge edukacije i stručnog usavršavanja na seminarima ubrajaju se u usluge iz Aneksa II dio B Zakona o javnim nabavkama („Službeni list BiH“, broj 39/14), odnosno konkretno se svrstavaju u Kategoriju 8 Aneksa II dio B Zakona o javnim nabavkama – „obrazovne usluge i usluge stručnog usavršavanja“.
Autor: Admir Ćebić
Ugovori o uslugama iz Aneksa II dio B Zakona o javnim nabavkama su ugovori na koje se primjenjuje poseban režim. Naime, članom 8. stav (1) Zakona propisano je da se na dodjelu ugovora koji za predmet nabavke imaju usluge iz Aneksa II dio B, koji je sastavni dio ovog zakona, primjenjuju odredbe ovog zakona, i to: odredbe koje se odnose na opće principe, pripremu tehničke specifikacije, period na koji se zaključuje ugovor, pravnu zaštitu, objavu obavještenja o dodjeli ugovora i dobrovoljno ex ante obavještenje o transparentnosti.
Način nabavke seminarskih usluga, kao i svih usluga koje se ubrajaju u usluge iz Aneksa II dio B Zakona, izmijenjen je stupanjem na snagu novog Pravilnika o postupku dodjele ugovora iz Aneksa II dio B Zakona o javnim nabavkama („Službeni list BiH“, broj 66/16), koji je stupio na snagu 14.9.2016. godine, a čijim stupanjem na snagu je prestao važiti Pravilnik o postupku dodjele ugovora iz Aneksa II dio B Zakona o javnim nabavkama („Službeni list BiH“, broj 104/14).
Naime, novi Pravilnik daje više mogućnosti za koje se ugovorni organ može opredijeliti prilikom nabavke tzv. „neprioritetnih usluga“, odnosno usluga iz Aneksa II dio B Zakona, za razliku od ranije važećeg Pravilnika koji je poznavao samo jedan način nabavke ovih usluga – putem postupka propisanog Pravilnikom.
Tako je već u članu 1. Pravilnika propisano da za dodjelu ugovora čiji su predmet usluge iz Aneksa II dio B Zakona, ugovorni organ iz čl. 4. i 5. Zakona provodi postupak propisan Pravilnikom. Nadalje, za nabavku usluga iz Aneksa II dio B Zakona, ugovorni organ iz čl. 4. i 5. Zakona može provesti i jedan od postupaka javne nabavke definiranih u Poglavlju V Zakona, kada je procijenjena vrijednost nabavke u skladu s članom 87. st. (2) i (3) Zakona. U ovom posljednjem slučaju se ne primjenjuju odredbe Pravilnika.
To praktično znači da, ukoliko je procijenjena vrijednost nabavke seminarskih usluga manja od 50.000,00 KM na godišnjem nivou, ugovorni organ može za nabavku istih primijeniti konkurentski zahtjev za dostavu ponuda, propisan čl. 88. i 89. Zakona. Ovdje je bitno napomenuti da se nakon provedenog konkurentskog zahtjeva za dostavu ponuda može zaključiti okvirni sporazum, a u skladu s članom 32. Zakona, što je svakako značajno kod nabavke ovakvih usluga, gdje se ne mogu unaprijed znati tačan obim, vrijeme korištenja i druge odrednice, pa je u tom slučaju, zbog same prirode ovih usluga, upravo primjena okvirnog sporazuma idealno rješenje za ugovorni organ.
Ako, pak, vrijednost nabavke seminarskih usluga u toku godine neće prijeći 6.000,00 KM, nabavka ovih usluga može se izvršiti primjenom direktnog sporazuma, saglasno članu 90. Zakona, na način propisan Pravilnikom o postupku direktnog sporazuma („Službeni list BiH“, broj 90/14), odnosno internim pravilnikom ugovornog organa o nabavci putem direktnog sporazuma.
Shodno navedenome, novi Pravilnik daje mogućnost da se nabavka seminarskih usluga izvrši putem „klasičnog“ postupka javne nabavke (direktni sporazum ili konkurentski zahtjev za dostavu ponuda, pod naprijed navedenim uvjetima u pogledu vrijednosti nabavke u toku godine).
Ako se ugovorni organ ipak opredijeli nabavku izvršiti putem postupka propisanog Pravilnikom, što je naravno uvijek moguće, postoje određene proceduralne razlike u odnosu na postupak propisan ranije važećim Pravilnikom.
Kada su u pitanju seminarske usluge, odnosno usluge stručnog usavršavanja, činjenica je da ugovorni organi rijetko mogu tačno navesti obim usluga koje traže. U kojem obimu će oni koristiti navedene usluge, obično zavisi i od ponuda koje će im dostaviti privredni subjekti koji organiziraju seminare, koje teme će biti ponuđene, da li će iste biti od interesa za zaposlene u ugovornom organu, koliki je budžet po tom osnovu itd.
Imajući u vidu navedeno, jasno je da nabavka ovakvih usluga tokom godine teško može biti izvršena na način da ugovorni organ zna sve detalje unaprijed te da u dokumentaciji, odnosno pozivu, navede sve elemente budućeg ugovora.
Međutim, ako je to izvodljivo za ugovorni organ, onda je potrebno propisati tačan obim usluga te zaključiti ugovor s tačnom ukupnom cijenom za traženi obim. U tom slučaju se objavljuje poziv na web-stranici ugovornog organa, a poziv sadrži sve elemente propisane članom 7. stav (4) Pravilnika. Poziv mora biti objavljen na web-stranici ugovornog organa najmanje 14 dana. Osim objave na web-stranici, poziv se obavezno upućuje na najmanje tri adrese privrednih subjekata koji se bave predmetnom djelatnošću.
Novina u odnosu na ranije važeću legislativu iz ove oblasti jeste da se provjera kvalifikacije dobavljača vrši na isti način kao i za postupke propisane Zakonom, s tom razlikom što zahtijevanje dokaza o ispunjavanju uvjeta iz člana 45. Zakona nije obavezno prilikom provođenja postupka u skladu s Pravilnikom. Dakle, za takvu vrstu provjere kvalifikacija ponuđača ugovorni organ se može odlučiti po svojoj diskrecionoj ocjeni, npr. u zavisnosti od vrijednosti nabavke.
U pozivu se ugovorni organ opredjeljuje za to hoće li predvidjeti pregovaranje ili ne. Postupak pregovora, ako se primjenjuje, propisan je članom 9. Pravilnika. Ovdje je bitno skrenuti pažnju na tehničku grešku u stavu (4) člana 9. Pravilnika, gdje se navodi: „Ukoliko je poziv za dostavu ponuda upućen na više ponuđača…“ Naime, kao što je naprijed navedeno, poziv za dostavu ponuda uvijek mora biti upućen na najmanje tri adrese potencijalnih ponuđača. Konačno, ugovor se zaključuje u skladu s članom 5. Pravilnika, bilo jednokratno ili sukcesivno, na period od maksimalno četiri godine.
Naprijed navedeni način nabavke seminarskih usluga je jedan od mogućih i može se primijeniti u slučaju kada ugovorni organ ima tačno određen obim usluga koje su mu potrebne na nivou godine, što mu omogućava zaključivanje ugovora na tačnu vrijednost.
Međutim, kod nabavki ovih usluga koje su kontinuirane, a kada ugovorni organ ne zna i ne može znati tačan obim, pa samim tim ne može znati ni ukupnu cijenu ugovora, objavit će pisani poziv u skladu s članom 7. Pravilnika, u kojem će navesti vrijednost koja je planirana, odnosno odobrena za predmetnu uslugu, te navesti stavke koje će nabavljati bez navođenja količine, odnosno obima usluge.
Ovakav, znatno fleksibilniji način nabavke ovih usluga, omogućen je odredbom člana 4. stav (3) Pravilnika koja propisuje da prilikom nabavke usluga iz Aneksa II dio B Zakona ugovorni organ može izabrati više ponuđača za predmetnu uslugu, iz iste kategorije, za period za koji provodi postupak nabavke. Na taj način će ugovorni organ koristiti usluge dobavljača (jednog ili više) koji se jave na pisani poziv u periodu navedenom u pisanom pozivu kao krajnji rok za dostavu ponuda, u skladu sa svojim potrebama, a svaki račun za izvršenu uslugu će se smatrati ugovorom o uslugama iz Aneksa II dio B Zakona, te će se za iste objaviti obavještenje o dodjeli ugovora, godišnje, u skladu s članom 13. Pravilnika. U ovom slučaju poziv neće biti na web-stranici ugovornog organa minimalno 14 dana, nego treba biti vidljiv sve do isteka roka u kojem će se koristiti predmetna usluga. Shodno tome, ugovorni organ mora ostaviti otvorenu mogućnost dostavljanja ponuda tokom cijele godine, odnosno perioda korištenja usluge. Te ponude mogu biti u formi e-maila, letaka, brošura i sl., koje šalju privredni subjekti koji nude usluge stručnog usavršavanja putem seminara.
Ukoliko ugovorni organ nema vlastitu web-stranicu, objavu će izvršiti na web-stranici svog osnivača.
Iz naprijed navedenog teksta o načinu nabavke seminarskih usluga, odnosno usluga stručnog usavršavanja, kao zaključak može se reći da postoje, uvjetno rečeno, tri načina da se navedena nabavka izvrši.
Prvi je primjenom direktnog sporazuma ili konkurentskog zahtjeva za dostavu ponuda, što je dozvoljeno novim Pravilnikom. Drugi način je „stroga“ primjena postupka propisanog Pravilnikom koja će rezultirati zaključenjem ugovora s preciziranim obimom ovih usluga i tačno utvrđenom vrijednosti za iste. Konačno, treći, fleksibilniji način je primjena postupka propisanog Pravilnikom, ali bez zaključivanja ugovora, uz prilaganje odgovarajućih računa sa seminara, na naprijed opisani način. Ugovorni organi imaju pravo opredijeliti se za bilo koji od navedenih načina nabavke ovih usluga shodno svojim potrebama (podacima kojima raspolažu u vezi s nabavkom, obimom, vrijednosti i sl.).
Konačno, slijedi jedan primjer poziva za nabavku usluga stručnog usavršavanja koji se može svrstati u treći naprijed opisani način nabavke ovih usluga.
PRIMJER POZIVA KOJI UGOVORNI ORGAN OBJAVLJUJE NA SVOJOJ WEB-STRANICI I DOSTAVLJA NA NAJMANJE TRI ADRESE POTENCIJALNIH PONUĐAČA
Poziv za dostavu ponuda za stručno usavršavanje iz oblasti javnih nabavki u 20XX. godini
- Naziv ugovornog organa
- UGOVORNI ORGAN
- Opis predmeta nabavke i tehničke specifikacije:
- USLUGE STRUČNOG USAVRŠAVANJA IZ OBLASTI JAVNIH NABAVKI ZA 20XX. GODINU
- Procijenjena vrijednost nabavke za period tokom kojeg će se nabavljati predmetna usluga:
- NAVESTI BUDŽET ZA OVE USLUGE
- Kriterij za dodjelu ugovora:
- CIJENA, ili
- UTVRĐUJE SE PREMA POJEDINAČNIM POTREBAMA UGOVORNOG ORGANA, U SKLADU S ČLANOM 10. PRAVILNIKA
- Način dostavljanja ponude:
- PUTEM FAKSA, POŠTE I/ILI ELEKTRONSKI
- Adresa na koju se ponuda dostavlja:
- ULICA, BROJ, GRAD
- Da li se ugovor za usluge zaključuje za jednokratno izvršenje određene usluge ili na period koji ne može biti duži od četiri godine:
- USLUGE ĆE SE PRUŽATI SUKCESIVNO, PREMA POTREBI, U TOKU 20XX. GODINE. RAČUN ZA IZVRŠENU USLUGU ĆE SE SMATRATI UGOVOROM (OD JEDNOG ILI OD VIŠE DOBAVLJAČA)
- Krajnji rok za dostavu ponuda (datum, mjesto i vrijeme):
- 12.20XX. U 12.00 SATI, ADRESA, GRAD
- Kontakt osoba, broj telefona i adresa elektronske pošte:
- Ime i prezime, xxx/xxx-xxx, ime.prezime@xxxxxxxx.gov.ba
(u pozivu se, u slučaju potrebe, navode datum i vrijeme za provođenje pregovora, ako ugovorni organ ima namjeru provoditi iste)
S ovako datim podacima u pozivu ugovorni organ može prihvatiti svaku ponudu za seminarske usluge koju zaprimi, npr. putem faksa ili e-maila, poštom ili u vidu brošure, letka i sl. Ukoliko čak i ne zaprimi nijednu ponudu, a istu pronađe na internetu, može je odštampati, priložiti u predmet i koristiti ako ima potrebu za predmetnom uslugom.