Pregovarački postupak
Provođenje postupka – pregovarački postupak
Ugovorni organ, da bi proveo postupak javne nabavke, mora znati razliku između pregovaračkog postupka s objavom i pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o javnoj nabavci
Autor: Brankica Šarić (Časopsi “Javne nabavke”, feb.2018.)
Osnovna pretpostavka je da se ugovor o nabavci dodjeljuje nakon javnog oglašavanja, korištenjem konkurentske procedure koja je otvorena, fer i transparentna. Zakonom o javnim nabavkama definisano je da ugovorni organ za dodjelu ugovora o javnoj nabavci primjenjuje otvoreni ili ograničeni postupak kao osnovne i redovne postupke. Primjena pregovaračkih postupaka (s objavom ili bez objave obavještenja o nabavci) navodi se kao izuzetak koji se može primijeniti samo u ograničenim okolnostima. Praktikuje se uz pretpostavku da su ispunjeni unaprijed definisani, posebni uslovi.
Ugovorni organ, da bi proveo postupak nabavke putem pregovaračkog postupka, mora znati razliku između pregovaračkog postupka s objavom obavještenja o nabavci i pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci te uslovima pod kojima se oni mogu provoditi.
Uslovi za primjenu pregovaračkog postupka s objavom obavještenja o nabavci
Članom 20. ZJN definisano je da se ugovor o javnoj nabavci robe, usluga ili radova može dodijeliti u pregovaračkom postupku s objavom obavještenja u sljedećim slučajevima:
- ako u otvorenom ili ograničenom postupku ili u postupku takmičarskog dijaloga dobije sve ponude koje ne ispunjavaju uslove kvalifikacije, a osnovni uslovi za dodjelu ugovora se nisu bitno promijenili, ugovorni organ nije obavezan ponovo objaviti obavještenje o nabavci, pod uslovom da pozove sve ponuđače, odnosno kandidate da otklone nedostatke u svojim ponudama, te svoje ponude učine prihvatljivima. Ovdje se radi o tzv. konverziji otvorenog/ograničenog postupka ili postupka takmičarskog dijaloga u pregovarački postupak.
- u izuzetnim slučajevima, kada zbog prirode robe, usluga ili radova ili zbog rizika povezanih s izvršavanjem predmeta nabavke nije moguće prethodno određivanje ukupne cijene.
- ako su predmet nabavke intelektualne usluge (usluga projektovanja) i usluge iz Aneksa II dio A kategorije 6 Zakona (finansijske usluge – usluge osiguranja, bankarske i investicijske usluge), čiji se opis predmeta nabavke ne može odrediti s dovoljnom preciznošću, pa ugovor nije moguće zaključiti izborom najpovoljnije ponude u otvorenom ili ograničenom postupku nabavke.
- ako su predmet nabavke radovi koji se izvode isključivo u istraživačke, testne ili razvojne svrhe, a ne s ciljem stjecanja dobiti ili povrata troškova istraživanja i razvoja.
Uslovi za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci
Članom 21. ZJN propisani su uslovi kada ugovorni organ može ugovor o nabavci dodjeljivati putem pregovaračkog postupka, bez objave obavještenja o nabavci, i to:
- kada nijedna ponuda ili nijedna prihvatljiva ponuda nije dostavljena u otvorenom ili ograničenom postupku i kada uslovi za ugovor nisu bitno promijenjeni u odnosu na uslove iz prethodnog postupka,
- kada nijedan zahtjev za učešće u ograničenom postupku nije dostavljen ili nijedan kvalifikovani kandidat nije zatražio učešće u ograničenom postupku i kada uslovi za ugovor nisu bitno promijenjeni u odnosu na uslove iz prethodnog postupka,
- kada se iz suštinskih, dokazivih tehničkih ili umjetničkih razloga, ili iz razloga koji se odnose na zaštitu ekskluzivnih prava, ugovor može dodijeliti samo određenom dobavljaču,
- kada se izuzetno, zbog dokazivih razloga krajnje hitnosti, prouzrokovane događajima nepredvidivim za ugovorni organ, ne mogu ispoštovati Zakonom utvrđeni minimalni rokovi za otvoreni, ograničeni ili pregovarački postupak s objavom obavještenja. Okolnosti kojima se pravda izuzetna hitnost postupka ni u kom slučaju ne smiju se dovesti u vezu s ugovornim organom. Ovdje je bitno napomenuti da se neblagovremeno pokretanje postupka nabavke od ugovornog organa, koje je rezultiralo istekom prethodnog ugovora prije nego što je nova procedura okončana, ne može smatrati razlogom krajnje hitnosti. Razlozi krajnje hitnosti uglavnom se odnose na situacije prouzrokovane prirodnim nepogodama (zemljotres, poplava, požar i sl.).
Kako je pregovarački postupak bez objave obavještenja jedan od najmanje transparentnih postupaka, ZJN propisuje uslove za primjenu ovog postupka, posebno za robe, usluge i radove.
VEZANI ČLANCI Za čaopis „Javne nabavke“ govore Mersad Mujević, Nikos Manolopoulos…
Posebni uslovi za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja za nabavku robe propisani su članom 22. ZJN. Pomenutim članom je definisano da ugovor o javnoj nabavci robe može da se zaključi u pregovaračkom postupku bez objave obavještenja u sljedećim slučajevima:
- kada je roba koja se nabavlja proizvedena isključivo u svrhe: istraživanja, eksperimentisanja, proučavanja ili razvoja; ova odredba ne odnosi se na serijsku proizvodnju, s ciljem ostvarenja zarade ili nadoknade troškova istraživanja i razvoja,
- za dodatne isporuke od dobavljača iz osnovnog ugovora, koje su namijenjene ili kao djelimična zamjena redovnih isporuka ili ugradnje, ili kao proširenje postojećih isporuka ili ugradnje, ako bi promjena dobavljača obavezala ugovorni organ da nabavi robu koja ima drugačije tehničke karakteristike, što bi rezultiralo neskladom i nesrazmjerom, i dovelo do značajnih tehničkih poteškoća u funkcionisanju i održavanju, pod uslovom da vrijeme trajanja osnovnog ugovora kao i ugovora koji se ponavljaju ne smije biti duže od jedne godine i ne može preći 10% vrijednosti osnovnog ugovora,
- za robe koje se prodaju i kupuju na berzovnom tržištu,
- za robe pod izuzetno povoljnim uslovima kada se nabavljaju ili od privrednog subjekta koji je u postupku likvidacije svojih poslovnih aktivnosti ili od stečajnog povjerioca ili stečajnog upravnika u postupku stečaja ili od povjerioca po osnovu poslovnog aranžmana ili u sličnim postupcima.
Posebni uslovi za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja za nabavku usluga propisani su članom 23. ZJN, kojim je definisano da ugovor o javnoj nabavci usluga može da se zaključi u pregovaračkom postupku bez objave obavještenja u sljedećim slučajevima:
- u slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga, kada postupak dodjele ugovora slijedi nakon postupka konkursa za izradu idejnog rješenja, provedenog u skladu s odredbama člana 33. i 34. Zakona, a ugovor se dodjeljuje pobjedniku, odnosno jednom od pobjednika konkursa, a u slučaju više pobjednika, svi pobjednici konkursa se pozivaju na učešće u pregovorima,
- u slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga za dodatne usluge koje nisu uključene u prvobitno razmatrani projekt ili u prvobitno zaključeni ugovor, ali koje usljed nepredviđenih okolnosti postanu neophodne za izvršenje ili izvođenje u njima opisanih usluga i kada se takve dodatne usluge ne mogu tehnički ili ekonomski odvojiti od osnovnog ugovora bez većih nepogodnosti za ugovorni organ. Takav ugovor može se zaključiti s dobavljačem kojem je dodijeljen osnovni ugovor, a ukupna vrijednost ugovora dodijeljenih za dodatne usluge ne može preći 30% od vrijednosti osnovnog ugovora,
- za nove usluge koje predstavljaju ponavljanje sličnih usluga povjerenih dobavljaču kojem je ugovorni organ dodijelio raniji ugovor, uz uslov da su takve usluge u skladu s osnovnim projektom za koji je bio dodijeljen osnovni ugovor, nakon provedenog otvorenog ili ograničenog postupka. Na mogućnost provođenja ovog postupka ugovorni organ je dužan ukazati pri provođenju otvorenog ili ograničenog postupka za osnovni projekt, a ukupne procijenjene troškove kasnijih usluga ugovorni organ uzima u razmatranje prilikom procjenjivanja vrijednosti javne nabavke. Ovaj postupak može se primijeniti samo u periodu od tri godine od dana zaključivanja osnovnog ugovora.
VEZANI ČLANCI POSEBNA PONUDA ZA PRETPLATNIKE ČASOPISA JAVNE NABAVKE
>>>>> 299.00KM<<<<<
Posebni uslovi za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja za nabavku radova propisani su članom 24. ZJN, kojim je definisano da se ugovor o javnoj nabavci radova može zaključiti u pregovaračkom postupku bez objave obavještenja u sljedećim slučajevima:
- u slučaju ugovora o javnoj nabavci radova za dodatne radove koji nisu uključeni u prvobitno razmatrani projekt ili u prvobitno zaključeni ugovor, ali koji usljed nepredviđenih okolnosti postanu neophodni za izvršenje ili izvođenje u njima opisanih radova i kada se takvi dodatni radovi ne mogu tehnički ili ekonomski odvojiti od osnovnog ugovora bez većih nepogodnosti za ugovorni organ. Takav ugovor može se zaključiti s dobavljačem kojem je dodijeljen osnovni ugovor, a ukupna vrijednost ugovora dodijeljenih za dodatne radove ne može preći 20% od vrijednosti osnovnog ugovora,
- za nove radove koji predstavljaju ponavljanje sličnih radova povjerenih dobavljaču kojem je ugovorni organ dodijelio raniji ugovor, uz uslov da su takvi radovi u skladu s osnovnim projektom za koji je bio dodijeljen osnovni ugovor, nakon provedenog otvorenog ili ograničenog postupka. Na mogućnost provođenja ovog postupka ugovorni organ je dužan ukazati pri provođenju otvorenog ili ograničenog postupka za osnovni ugovor, a ukupne procijenjene troškove novih radova ugovorni organ uzima u razmatranje prilikom procjenjivanja vrijednosti javne nabavke. Ovaj postupak može se primijeniti samo u periodu od tri godine od dana zaključivanja osnovnog ugovora.
Ako je na osnovu uslova za izbor pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci propisanih u članovima od 21. do 24. Zakona moguće, postupak se vodi s jednim ponuđačem uz poštivanje principa ZJN, izuzev u slučajevima iz člana 21. stav (1) tačke a) i b) (kada nijedna ponuda ili nijedna prihvatljiva ponuda nije dostavljena u otvorenom ili ograničenom postupku i kada uslovi za ugovor nisu bitno promijenjeni u odnosu na uslove iz prethodnog postupka i kada nijedan zahtjev za učešće u ograničenom postupku nije dostavljen ili nijedan kvalifikovani kandidat nije zatražio učešće u ograničenom postupku i kada uslovi za ugovor nisu bitno promijenjeni u odnosu na uslove iz prethodnog postupka) kada se postupak može voditi s više ponuđača.
Tok pregovaračkog postupka
Sljedeći dijagram toka najbolje ilustruje sličnosti/razlike između pregovaračkog postupka s objavom obavještenja o nabavci i pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci:
Pregovarački s objavom obavještenja | Pregovarački bez objave obavještenja |
Plan nabavke/posebna odluka | Plan nabavke/posebna odluka |
Odluka/rješenje o pokretanju postupka | Odluka/rješenje o pokretanju postupka |
Odluka/rješenje o imenovanju komisije | Odluka/rješenje o imenovanju komisije |
Priprema TD za pretkvalifikaciju |
Priprema TD za pretkvalifikaciju |
Objava OON – Ustupanje pretkvalifikacione dokumentacije zainteresovanim kandidatima | Objava informacija o postupku na internetskoj stranici UO – TD dostupna za sve zainteresovane kandidate/ponuđače |
Otvaranje zahtjeva za učešće (nije javno) | Otvaranje zahtjeva za učešće (nije javno) |
Provjera kvalifikacije kandidata | Provjera kvalifikacije kandidata |
Obavještenje učesnicima u postupku o rezultatima kvalifikacije | Sačinjavanje zapisnika i dostavljanje nekvalifikovanim kandidatima |
Pozivanje kvalifikovanih kandidata da dostave početne ponude – nije definisano u Zakonu, AJN ima zvaničan stav | Poziv kvalifikovanim kandidatima za dostavljanje početne ponude |
Dostavljanje početnih ponuda – nije definisano u Zakonu, AJN ima zvaničan stav | Dostavljanje početnih ponuda |
Otvaranje početnih ponuda (nije javno) – nije definisano u Zakonu, AJN ima zvaničan stav | Otvaranje početnih ponuda (nije javno) |
Poziv za pregovore | Poziv za pregovore |
Pregovori | Pregovori |
Zapisnici s pregovora sa svakim pojedinačnim ponuđačem | Zapisnici s pregovora sa svakim pojedinačnim ponuđačem |
Dostava TD za konačnu ponudu i poziv za dostavljanje konačnih ponuda | Poziv za dostavljanje konačnih ponuda |
Javno otvaranje ponuda (čak i ako je učestvovao samo jedan ponuđač) | Otvaranje konačnih ponuda (javno) – ako su pozvana dva ili više ponuđača |
Izbor najuspješnijeg ponuđača | Izbor najuspješnijeg ponuđača |
Objava dobrovoljnog ex ante obavještenja o transparentnosti – opcija | |
Objava obavještenja i dostava izvještaja AJN | Obavještenje učesnicima i izvještaj AJN |
Početak postupka – uslovi
Da bi se mogao provesti bilo koji postupak nabavke, pa samim tim i pregovarački postupak s objavom i bez objave obavještenja o nabavci, nabavka mora biti predviđena u planu nabavki, a ako nije, donosi se posebna odluka propisana članom 17. stav (1) Zakona. Pogrešno je misliti da u slučaju krajnje hitnosti ne mora da se donosi posebna odluka ili mijenja plan nabavki.
Nakon toga, mora se donijeti Odluka/Rješenje u skladu s članom 18. Zakona, koja obavezno mora da sadrži:
- zakonski osnov za provođenje postupka javne nabavke;
- predmet javne nabavke;
- procijenjenu vrijednost javne nabavke;
- podatke o izvoru – načinu finansiranja;
- vrstu postupka javne nabavke.
Budući da se u odluci ili rješenju o pokretanju postupka obavezno navodi i podatak o izvoru – načinu finansiranja ugovora, prije početka konkretnog postupka nabavke treba da budu obezbijeđena i finansijska sredstva.
U slučaju pregovaračkog postupka bez objave obavještenja, iako ZJN nije decidirana obaveza, preporučljivo bi bilo da ugovorni organi u odluci o pokretanju postupka navedu i osnovanost i obrazloženja za primjenu ovog postupka. Dio odluke može biti i navod kome će tenderska dokumentacija biti dostavljena i razlozi za upućivanje tenderske dokumentacije tim ponuđačima.
Tenderska dokumentacija
Pregovarački postupak s objavom i bez objave obavještenja, nakon ispunjenja opštih pretpostavki za započinjanje postupaka nabavki (plan nabavki i odluka o pokretanju postupka), počinje izradom tenderske dokumentacije (poziva za učešće). Uslovi za kvalifikaciju (član 45. Zakona) moraju se obavezno utvrditi i samo kvalifikovani ponuđači mogu učestvovati.
Izuzetak je ako ugovorni organ nabavlja robe, usluge ili radove putem pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci (u uslovima krajnje hitnosti prema članu 21. stav (1) tačka d) ZJN, ili robe pod izuzetno povoljnim uslovima prema članu 22. stav (1) tačka d) ZJN), tada nije obavezno postavljanje svih kvalifikacionih uslova iz člana 45. Prema članu 28. stav (3) ZJN, u slučajevima ovih nabavki, ugovorni organ obavezan je da postavi uslov i traži odgovarajući dokaz samo da ponuđač nije u krivičnom postupku osuđen pravosnažnom presudom za krivična djela organizovanog kriminala, korupciju, prevaru ili pranje novca, u skladu s važećim propisima u BiH ili zemlji u kojoj je registrovan.
Objava obavještenja/osnovnih informacija o postupku
Ovo je prva razlika između ova dva postupka. Naime, kod pregovaračkog postupka s objavom obavještenja ugovorni organ je dužan da objavi obavještenje o nabavci, dok kod pregovaračkog postupka bez objave obavještenja ugovorni organ ima obavezu samo da objavi informacije o postupku na svojoj internetskoj stranici tako što će tendersku dokumentaciju učiniti dostupnom za sve zainteresovane kandidate/ponuđače.
a) Objava obavještenja za pregovarački postupak s objavom obavještenja
Objava obavještenja o nabavci vrši se na Portalu nabavki, dok se sažetak obavještenja objavljuje u „Službenom listu BiH‟. Za postupke u kojima je procijenjena vrijednost nabavke veća od vrijednosnih razreda iz člana 14. stav (2) i (3) ZJN, ugovorni organ dužan je dodatno oglasiti i sažetak obavještenja na engleskom jeziku, shodno stavu (5) istog člana.
U skladu s članom 36. stav (3) ZJN, ugovorni organ može obavještenje o nabavci i dodatno objaviti u drugim publikacijama ili na internetskim stranicama, pod uslovom da se takva obavještenja ne smiju objaviti prije objave na Portalu nabavki, niti smiju sadržavati druge informacije, osim onih objavljenih na Portalu nabavki.
Članom 40. stav (4) i stav (2) tačka a) ZJN propisano je da je rok za dostavu zahtjeva za učešće u pregovaračkom postupku s objavom obavještenja o nabavci:
- za vrijednosni razred definisan u članu 14. stav (4) ZJN, minimalno 15 dana od dana slanja obavještenja o nabavci na objavu na Portal nabavki.
- za vrijednosni razred iz člana 14. stav (2) i (3) minimalno 30 dana od dana slanja obavještenja na objavu na Portal nabavki.
Minimalni rok za prijem zahtjeva za učešće ne može se skratiti ni po jednoj osnovi.
b) Objava osnovnih informacija o postupku za pregovarački postupak bez objave obavještenja
U skladu s članom 28. stav (4) ZJN ugovorni organ obavezan je da objavi na svojoj internetskoj stranici informacije o pregovaračkom postupku bez objave obavještenja o nabavci koji namjerava provoditi tako što će tendersku dokumentaciju učiniti dostupnom za sve zainteresovane kandidate/ponuđače. Ova odredba se primjenjuje i kada na učešće u pregovaračkom postupku bude pozvan samo jedan ponuđač, u cilju zadovoljenja principa transparentnosti. Zahtjev iz ovog stava člana 28. ZJN bit će zadovoljen i ako ugovorni organ na svojoj internetskoj stranici da kratko saopštenje da provodi pregovarački postupak bez objave obavještenja o nabavci za konkretan predmet nabavke, te da je ze sve zainteresovane subjekte tenderska dokumentacija dostupna na pismeni zahtjev na: adresi ugovornog organa, internetskoj stranici, da će biti dostavljena u elektronskoj formi u nepromjenjivom obliku itd. Druga opcija je da se tenderska dokumentacija postavi na internetsku stranicu ugovornog organa.
Otvaranje zahtjeva za učešće
Po isteku roka za dostavu zahtjeva za učešće komisija za javne nabavke vrši otvaranje istih. Bitno je naglasiti da (i kod pregovaračkog postupka s objavom i kod pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci) otvaranje zahtjeva nije javno, kako ne bi bio narušen princip konkurencije.
Provjera kvalifikacije kandidata
Nakon otvaranja zahtjeva za učešće, komisija za javne nabavke provjerava da li su kandidati dostavili kvalifikacionu dokumentaciju u skladu sa zahtjevima iz poziva za učešće. Ovdje postoji određena razlika u zavisnosti od toga da li se radi o pregovaračkom postupku s objavom ili bez nje.
a) Pregovarački postupak s objavom – u skladu s članom 27. tačka c) ZJN, ugovorni organ obavještava učesnike u postupku o rezultatima pretkvalifikacije. Kako se ovdje odlučuje o pojedinačnim pravima, kandidati imaju pravo na žalbu, u skladu s članom 101. tačka d) ZJN, i to najkasnije 10 dana po prijemu odluke kojom se odlučuje o pojedinačnom pravu iz javne nabavke u odnosu na postupak pregleda i ocjene sposobnosti, te postupak pregleda, ocjene i izbora najpovoljnijeg ponuđača.
b) Pregovarački postupak bez objave – komisija za javne nabavke zapisnički konstatuje da li se/su se kandidat/kandidati kvalifikovao/kvalifikovali za daljnje faze postupka, i o rezultatima kvalifikacija, u skladu s članom 28. stav (2) ZJN, obavještava učesnika/učesnike u postupku. Kako se i ovdje odlučuje o pojedinačnim pravima, kandidati imaju pravo na žalbu, u skladu s članom 101. tačka d) ZJN, i to najkasnije 10 dana po prijemu odluke kojom se odlučuje o pojedinačnom pravu iz javne nabavke u odnosu na postupak pregleda i ocjene sposobnosti te postupak pregleda, ocjene i izbora najpovoljnijeg ponuđača.
Ako pozvani kandidat ili nijedan kandidat nije dostavio kvalifikovanu ponudu, postupak se poništava u skladu s članom 69. stav (2) tačka b) Zakona.
Pozivi kvalifikovanim kandidatima
Kod pregovaračkog postupka s objavom obavještenja ZJN nije definisan poziv za dostavu inicijalnih (početnih) ponuda, ali je Agencija za javne nabavke dala zvaničan stav: „Ugovorni organ prilikom pripreme tenderske dokumentacije za pregovarački postupak s objavom obavještenja će zahtijevati od kandidata početnu/inicijalnu ponudu, u skladu s članom 27. b) i c), osim u slučaju člana 20. stav (1) a)“, što je i logično jer je početna ponuda osnov za pregovaranje.
Kod pregovaračkog postupka bez objave obavještenja članom 28. stav (5) definisano je da se kvalifikovani kandidati pozivaju da dostave početne ponude.
Otvaranje početnih ponuda i pregovori
Otvaranje i ovih ponuda, kod oba postupka, nije javno kako ne bi bio narušen princip konkurencije.
Pregovori se vode sa svakim kandidatom/ponuđačem odvojeno. Teme pregovora mogu da budu tehnički, ekonomski, pravni i drugi aspekti ugovora ili okvirnog sporazuma.
Tokom pregovora, svakom ponuđaču se postavljaju isti zahtjevi i daju iste informacije. Nijedna informacija dobijena od ponuđača, a takođe ni informacije o rješenjima koja su predložili ponuđači, ne mogu da se otkriju trećim licima bez prethodne saglasnosti tog ponuđača. U skladu s članom 27. tačka e) i članom 28. tačka (5) ZJN, tokom pregovora se obavezno vode zapisnici koje potpisuju obje strane, i komisija i ponuđač nakon okončanih pregovora.
Poziv za dostavljanje konačnih ponuda i otvaranje ponuda
a) Pregovarački postupak s objavom obavještenja – poziv za dostavljanje ponuda može da sadrži samo podatke o krajnjem roku za dostavu ponuda i otvaranje ponuda ili i podatke o konačnim zahtjevima ugovornog organa u vezi s predmetom nabavke ili nekim od uslova ugovora, u zavisnosti od rezultata pregovora. ZJN nije određen minimalan rok za dostavu konačnih ponuda te ovaj rok utvrđuje ugovorni organ, ali potrebno je voditi računa o tome da taj rok bude adekvatan i da omogući svim učesnicima da pripreme svoje ponude na konkurentan način.
Ugovorni organ obavezan je da predvidi i održi javno otvaranje ponuda i ako je u pregovaračkom postupku učestvovao samo jedan ponuđač.
b) Pregovarački postupak bez objave obavještenja – u skladu s članom 28. stav (5) ZJN konačnu ponudu može dostaviti samo jedan ili više ponuđača koje je ugovorni organ pozvao na dostavu. Sadržaj i ovog poziva zavisit će od obima informacija koje je ugovorni organ dostavio ponuđaču/ponuđačima uz zahtjev za učešće, kao i od rezultata pregovora, pa tako i on može da sadrži samo podatke o krajnjem roku za dostavu ponuda, kao i načinu otvaranja ponuda (da li će biti javno ili će biti zatvorenog tipa ili i podatke o konačnim zahtjevima ugovornog organa u vezi s predmetom nabavke ili nekim od uslova ugovora).
U skladu s članom 28. stav (6) ZJN, ugovorni organ obavezan je predvidjeti javno otvaranje ponuda samo ako su dva ili više ponuđača pozvana da dostave konačne ponude.
Izbor najuspješnijeg ponuđača
Donošenje odluke o izboru/poništenju i obavještavanje ponuđača vrši se u skladu s članovima 70. i 71. ZJN, za oba postupka, kojim je definisano sljedeće:
- Ugovorni organ donosi odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača ili odluku o poništenju postupka nabavke u roku koji je određen u tenderskoj dokumentaciji kao rok važenja ponude, a najkasnije u roku od sedam dana od dana isteka važenja ponude, odnosno u produženom periodu roka važenja ponuda, u skladu s članom 60. stav (2) ZJN i istu dostavlja kandidatima/ ponuđačima u roku od tri dana, a najkasnije u roku od sedam dana od dana donošenja odluke, i to: elektronskim sredstvom ili putem pošte ili neposredno, te iste objavljuje na svojoj internetskoj stranici, ako je ima, i to istovremeno s upućivanjem odluka ponuđačima koji su učestvovali u postupku javne nabavke.
- Ugovorni organ dužan je istovremeno, a najkasnije u roku od sedam dana od dana donošenja odluke, pismeno obavijestiti kandidate/ponuđače koji su blagovremeno podnijeli zahtjeve ili ponude o odlukama koje su donesene u pogledu pretkvalifikacije, ocjene ponuda ili poništenja postupka, i dužan je uz obavještenje o rezultatima postupka dostaviti i odgovarajuću odluku iz člana 70. ZJN (odluku o izboru/poništenju postupka) i zapisnik o ocjeni ponuda iz člana 65. stav (2) ZJN.
Oglašavanje
Ovdje postoji razlika između ova dva postupka. Naime, za pregovarački postupak bez objave obavještenja o nabavci ZJN je predviđeno da ugovorni organ nakon izbora ponude može objaviti dobrovoljno ex ante obavještenje o transparentnosti (član 28. stav (7)). U dobrovoljnom ex ante obavještenju o transparentnosti u slučaju provođenja pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci obrazlaže se ispunjenje uslova za primjenu ovog postupka i izražava se namjera zaključivanja ugovora.
Najveća prednost objavljivanja dobrovoljnog ex ante obavještenja o nabavci je u skraćenju žalbenih rokova. Naime, članom 101. stav (4) ZJN propisano je da se u pregovaračkom postupku bez objave obavještenja o nabavci žalba izjavljuje najkasnije:
a) 10 dana od dana objavljivanja dobrovoljnog ex ante obavještenja o transparentnosti, ako je ovo obavještenje objavljeno;
b) 30 dana od dana objavljivanja obavještenja o dodjeli ugovora, ako dobrovoljno ex ante obavještenje o transparentnosti nije objavljeno.
Članom 111. stav (3) ZJN propisano je da ugovor o javnoj nabavci neće biti predmet poništenja od Kancelarije/Ureda za razmatranje žalbi ako je ugovorni organ imao opravdane razloge da smatra da su ispunjeni preduslovi za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci, ako je objavio dobrovoljno ex ante obavještenje o transparentnosti, i ako ugovor nije zaključen prije isteka roka od 15 dana po objavi tog obavještenja.
Imajući u vidu navedeno, preporuka ugovornim organima je da koriste ovu mogućnost i objavljuju ex ante obavještenje o transparentnosti.
Članom 74. stav (1) ZJN propisano je da ugovorni organi za pregovarački postupak s objavom i bez objave obavještenja o nabavci objavljuje obavještenje o dodjeli ugovora, i to u roku od 30 dana od dana zaključivanja konkretnog ugovora. Posebno dostavljanje izvještaja o provedenom postupku nije potrebno, jer je članom 9. stav (1) Uputstva o uslovima i načinu objavljivanja obavještenja i dostavljanja izvještaja u postupcima nabavki u informacijskom sistemu e-Nabavke, propisano da se objavom obavještenja o dodjeli ugovora smatra da je dostavljen i izvještaj Agenciji za javne nabavke.
U skladu s članom 75. stav (2) ZJN, nakon što ugovorni organ dostavi izvještaj Agenciji za javne nabavke, dužan je na svojoj internetskoj stranici, ako je ima, objaviti osnovne elemente ugovora.
PRETPLATI SE >>>> ČASOPIS JAVNE NABAVKE
[wpforms id=”2882”]