Posljedica nepoznavanja materijalnog propisa koji reguliše oblast predmeta nabavke
Piše: Dijana Kihli
Časopis “Javne nabavke”, nov.2019
Ako predmet nabavke zahtijeva specifično znanje, ugovorni organ može pozvati stručnjaka koji će učestvovati u radu komisije i dati pismene preporuke, bez prava glasa
Kako je poznato, na osnovu člana 123. stav (2) Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“, broj 39/14 – u daljnjem tekstu: Zakon) Vijeće ministara Bosne i Hercegovine donijelo je Pravilnik o uslovima i načinu korištenja e-Aukcije („Službeni glasnik BiH‟, broj: 66/16 – u daljnjem tekstu: Pravilnik).
Pravilnikom se uređuju uslovi i način korištenja e-Aukcije u postupku dodjele ugovora putem otvorenog i ograničenog postupka, pregovaračkog postupka s objavom obavještenja o nabavci i konkurentskog zahtjeva za dostavu ponuda, u skladu s kriterijima za dodjelu ugovora iz člana 64. Zakona o javnim nabavkama (ekonomski najpovoljnija ponuda ili najniža cijena).
Također, definisano je da je e-Aukciju moguće koristiti i prilikom ponovnog takmičenja za dobavljače s kojima je zaključen okvirni sporazum iz člana 32. stav (5) tačka b) Zakona i u sistemu kvalifikacije.
Pravilnikom o uslovima i načinu korištenja e-Aukcije je definisano da je e-Aukcija način provođenja dijela postupka javne nabavke koji uključuje podnošenje novih cijena, izmijenjenih naniže, ili cijena i novih (poboljšanih) vrijednosti koje se odnose na određene elemente ponuda, a odvija se nakon početne ocjene ponuda i omogućava njihovo rangiranje pomoću automatskih metoda ocjenjivanja u informacionom sistemu e-Nabavke.
U slučaju primjene e-Aukcije, tenderska dokumentacija mora sadržavati odgovarajuće informacije o procesu e-Aukcije i potkriterije koji će biti predmet e-Aukcije, pod uslovom da se ti potkriteriji mogu kvantitativno odrediti i izraziti u brojevima ili postocima, odnosno kroz matematičku formulu, u slučaju primjene kriterija ekonomski najpovoljnija ponuda. Nadalje, u slučaju kriterija ekonomski najpovoljnija ponuda, ocjena ponuda se vrši samo po potkriterijima definisanim u sistemu e-Nabavke (cijena, garancija, rok isporuke).
Pravilnikom je propisano da e-Aukcija nije moguća ako su predmet nabavke ugovori o uslugama i ugovori o radovima čiji je predmet intelektualni rad, kao što je projektovanje radova, jer se takve ponude ne mogu rangirati primjenom metoda automatskog elektronskog ocjenjivanja.
Navedeno je bitno poznavati kada se uzme u obzir član 10. Pravilnika o uslovima i načinu korištenja e-Aukcije koji propisuje obaveznost provođenja e-Aukcije. Ovom odredbom precizirana je dužnost ugovornog organa da u 80% postupaka, kod kojih se koristi najniža cijena kao kriterij za dodjelu ugovora, u 2019. godini, predvidi provođenje e-Aukcije u sistemu e-Nabavke. Prema važećem pravilniku od 1. januara 2020. godine, ugovorni organi su dužni za sve postupke javne nabavke iz člana 1. stav (1) Pravilnika, kod kojih se koristi najniža cijena kao kriterij za dodjelu ugovora, predvidjeti provođenje e-Aukcije u sistemu e-Nabavke.
Dakle, ugovorni organ prilikom provođenja postupaka javnih nabavki mora poštovati odredbe Zakona i podzakonskih akata donesenih na osnovu istog te isto tako treba obratiti posebnu pažnju i na materijalne propise koji regulišu predmet javne nabavke koju imaju potrebu provesti.
Naprimjer, predmet nabavke je obavezno osiguranje motornih vozila od automobilske odgovornosti i kasko-osiguranje motornog vozila.
Ugovorni organ je pokrenuo postupak javne nabavke obaveznog osiguranja motornih vozila od automobilske odgovornosti i kasko-osiguranja motornog vozila, putem konkurentskog zahtjeva za dostavu ponuda. Kao kriterij za dodjelu ugovora odabrao je najnižu cijenu, i to za uslugu: obavezno osiguranje motornih vozila od automobilske odgovornosti i kasko-osiguranje motornog vozila. U tenderskoj dokumentaciji utvrdio je da će se na postupak javne nabavke primijeniti e-Aukcija.
Predmet nabavke:
*Za obradu teme nije postojala potreba preciziranja podataka u kolonama (3),(4),(5),(6),(7) i (8).
Ukonkretnom primjeru, ugovorni organ je predmet nabavke podijelio na stavke/pozicije i, saglasno navedenom, u aneksu „Obrazac za cijenu ponude – usluge“ zatražio pojedinačnu cijenu po stavkama/pozicijama, odnosno „Ukupnu cijenu bez PDV-a“ (za sve stavke/pozicije).
Postupak predmetne javne nabavke je proveden, ugovorni organ je zaprimio dvije prihvatljive ponude, zakazana je i provedena e-Aukcija.
U predmetnom postupku, saglasno članu 70. Zakona, donesena je odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača. Bitno je napomenuti da je jedan od ponuđača učestvovao u postupku e-Aukcije i snizio cijenu svoje ponude te je tako postao prvorangirani ponuđač.
Ugovorni organ nastavlja postupak javne nabavke i, saglasno članu 72. Zakona i članu 8. Pravilnika o uslovima i načinu korištenja e-Aukcije, nudi zaključenje ugovora najpovoljnijem ponuđaču. U dijelu ugovora koji se odnosi na cijenu, unosi cijenu koja je za svaku od tri tražene stavke/pozicije umanjena za isti procent koliko iznosi konačno procentualno umanjenje ukupne cijene postignute nakon e-Aukcije.
Ovdje se prvi put ugovorni organ susreće s problemom u konkretnom postupku nabavke, a koji je zapravo posljedica nepoznavanja materijalnog propisa koji reguliše oblast predmeta nabavke, odnosno obaveznog osiguranja motornih vozila od automobilske odgovornosti i kasko-osiguranja motornog vozila.
Naime, prvorangirani ponuđač se obraća ugovornom organu navodima da saglasno Premijskom sistemu X-AO i odredbama Zakona o osiguranju od odgovornosti za motorna vozila i ostalim odredbama o obaveznom osiguranju od odgovornosti, kao i činjenici da društva za osiguranje koja se bave obaveznim osiguranjem od odgovornosti donose i primjenjuju zajedničke uslove i premijski sistem s jedinstvenim osnovicama dijela premije za naknadu štete, društva za osiguranje kao potencijalni ponuđači (postupajući po premijskom sistemu) moraju nuditi iste cijene za određeno vozilo.
Prvorangirani ponuđač predlaže ugovornom organu zaključenje ugovora tako da ponuđena cijena za prve dvije stavke/pozicije (obavezno osiguranje motornih vozila od automobilske odgovornosti) ostane nepromijenjena u odnosu na ponuđenu cijenu (društva za osiguranje kao potencijalni ponuđači moraju nuditi iste cijene za određeno vozilo), a da snizi cijenu koja se odnosi na treću stavku/poziciju (kasko-osiguranje motornog vozila) i da će konačna cijena ugovora, odnosno ukupna cijena bez PDV-a, biti ona koja je postignuta nakon provedene e-Aukcije.
Ako bi ugovorni organ pristao na ovakav način korigovati ugovor i ako bi pristupio zaključenju istog, direktno bi prekršio odredbe Zakona i podzakonskih akata donesenih na osnovu istog, a, s druge strane, ako bi prvorangirani ponuđač zaključio ponuđeni ugovor, prekršio bi materijalni propis koji se odnosi na Premijski sistem i odredbe Zakona o osiguranju od odgovornosti za motorna vozila i ostale odredbe o obaveznom osiguranju od odgovornosti.
Prvorangirani ponuđač je odustao od zaključenja ugovora.
U konkretnom slučaju, ugovorni organ nije imao drugi izbor, nego ponuditi zaključenje ugovora drugorangiranom ponuđaču koji, imajući u vidu Premijski sistem i odredbe Zakona o osiguranju od odgovornosti za motorna vozila, nije ni učestvovao u postupku e-Aukcije u predmetnom postupku javne nabavke.
Moguće postupanje za ugovorni organ i ponuđača
U cilju izbjegavanja ovakve i sličnih situacija te izbjegavanja odugovlačenja postupaka javnih nabavki kao i eventualne nemogućnosti okončanja postupka javne nabavke zaključenjem ugovora, ugovorni organ i zainteresovani ponuđači bi trebali prilikom pripreme postupka javne nabavke posebnu pažnju posvetiti samom predmetu nabavke.
Prilikom pripreme tenderske dokumentacije potrebno je da ugovorni organ sagleda predmet nabavke i sve materijalne propise koji regulišu oblast predmeta nabavke, jer su ti propisi vrlo često od odlučujućeg značaja za izradu tehničke specifikacije i tenderske dokumentacije, odnosno od odlučujućeg su značaja za okončanje postupka javne nabavke koja poštuje opće principe Zakona.
Ugovorni organ, saglasno odredbama Zakona i podzakonskih akata, prilikom imenovanja članova komisije vodi računa o tome da većina članova komisije poznaje propise o javnim nabavkama i da najmanje jedan član komisije posjeduje posebnu stručnost u oblasti predmeta nabavke. Ugovorni organ, ako procijeni da predmet nabavke zahtijeva specifično tehničko ili specijalizirano znanje koje nije dostupno unutar ugovornog organa, može pozvati stručnjaka koji će učestvovati u radu komisije i davati pismene preporuke, ali bez prava glasa.
Također, na strani ponuđača postoji mehanizam pomoću kojeg može uticati na korekcije tenderske dokumentacije kao „osnovnog elementa“ javne nabavke. Ponuđaču je ostavljena mogućnost da od momenta objave tenderske dokumentacije pa najkasnije 10 (deset) dana prije isteka roka za podnošenje zahtjeva za učešće ili ponuda, u pisanoj formi traži od ugovornog organa pojašnjenje tenderske dokumentacije. Ovako ponuđač može sugerisati ugovornom organ eventualni propust koji je načinio prilikom izrade tenderske dokumentacije.
U svakom slučaju, ponuđač ima i mogućnost izjavljivanja žabe u toku cijelog postupka javne nabavke, u svim fazama postupka, pa i na tendersku dokumentaciju, i to u roku od 10 (deset) dana od dana preuzimanja tenderske dokumentacije.
Saglasno svemu navedenome, da bi postupak javne nabavke postigao svoju svrhu i osigurao pravičnu i aktivnu konkurenciju s ciljem najefikasnijeg korištenja javnih sredstava u vezi s predmetom nabavke, neophodno je zalaganje svih učesnika u sistemu javnih nabavki.