Nabavka: Nafta i naftni derivati dizel-gorivo…
Nabavka: nafta i naftni derivati, tenderska dokumentacija… Greške kao što su „dizel-gorivo za Golf 5“ ili „benzin za službeno motorno vozilo“ samo su neki od primjera loše prakse u Obrascu za cijenu ponude…
Piše: Admir Hrapo
Časopis “Javne nabavke”, novembar 2020
Većina ugovornih organa ima potrebu za nabavkom nafte i naftnih derivata. Odlukom VM BiH o korištenju Jedinstvenog rječnika javnih nabavki („Službeni glasnik BiH‟, br. 54/15) smješteni su u odjeljak 09000000-3 – Naftni proizvodi, gorivo, električna energija i ostali izvori energije. Tačnije, u grupu 09100000-0 – Goriva. To su pretežno potrebe za nabavkom goriva za motorna vozila i goriva za grijanje (lož-ulje).
Goriva za motorna vozila
Kada govorimo o nabavci goriva za motorna vozila, najvažnije je da ugovorni organi prilikom pripreme tenderske dokumentacije odrede adekvatne (nediskriminirajuće) uvjete koje ponuđači moraju ispunjavati u smislu člana 48. Opći uslovi za tehničku i profesionalnu sposobnost, člana 49. Tehnička i profesionalna sposobnost u postupku nabavke robe Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH‟, br. 39/14) (u daljnjem tekstu: ZJN) te kriterija za dodjelu ugovora na osnovu člana 64. stav (1) ZJN.
Šta bi se desilo kada ugovorni organ u TD za nabavku dizel-goriva ili benzina ne bi postavio nijedan uvjet u vezi s tehničkom i profesionalnom sposobnošću te kada bi kao kriterij odabrao „najnižu cijenu“?
Postojala bi mogućnost da, naprimjer, ugovorni organ iz Goražda dobije „najpovoljniju“ ponudu ponuđača koji ima benzinsku pumpu u Bihaću. Ugovorni organ će dobiti „najnižu cijenu“ goriva, ali će ugovor praktično biti nemoguće realizirati, pa bi ugovorni organ mogao imati dodatne neplanirane troškove, možda čak i više od same vrijednosti nabavke.
Ako bi ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji postavio uvjet iz člana 48. stav (4) ZJN da je:
„…ponuđač u ponudi dužan naznačiti da raspolaže kapacitetima drugih subjekata, bez obzira na pravnu prirodu odnosa koji s njima ima. U tom slučaju, mora dokazati Ugovornom organu da će na raspolaganju imati potrebne resurse (u ovom slučaju benzinske pumpe) na području grada i/ili opštine u kojoj je sjedište Ugovornog organa. Pod istim uslovima grupa ponuđača može se osloniti na kapacitete učesnika grupe ili drugih privrednih subjekata…“
Tada bi izbjegao navedenu situaciju.
Drugi način da izbjegne „nepovoljan položaj za sebe“ jeste da u tenderskoj dokumentaciji odabere kriterij „ekonomski najpovoljnija ponuda“ te da, prema članu 64. stav (2).
„…detaljno razradi potkriterije za ocjenu”, kao što su „operativni troškovi‟, „ekonomičnost‟ i sl.
Jedna od jako bitnih činjenica o kojoj ugovorni organi moraju voditi računa prilikom pripreme tenderske dokumentacije je i odredba o promjenjivosti cijena u toku važenja ugovora.
Ako bi ugovorni organ „zabranio“ promjenu cijena u toku važenja Ugovora, vjerovatno ne bi zaprimio nijednu ponudu u određenom krajnjem roku s obzirom na česte promjene cijena na tržištu u BiH, te bi morao poništiti postupak u skladu s članom 69. stav (2) tačka a) ZJN.
Jedna od klauzula koju ugovorni organ može navesti u tenderskoj dokumentaciji je:
„Cijena koju Dobavljač navede u ponudi nije fiksna u toku izvršenja ugovora i podliježe promjenama, pri čemu se primjenjuju cijene Dobavljača na dan isporuke, na prodajnom mjestu koje je. Dobavljač dao u svojoj ponudi i prema važećem OPC obrascu u momentu isporuke, a u skladu sa zakonima o tržištu nafte i naftnih derivata, koji su važeći na teritoriji BiH.
Popust koji ponuđač da u ponudi je fiksan (nepromjenjiv) za sve vrijeme trajanja Ugovora/Okvirnog sporazuma.“
Uz Obrazac za cijenu ponude ponuđač je obavezan priložiti kopije OPC obrasca ovjerene od FM trgovine ili druge nadležne institucije, važećeg OPC obrasca za ponudu u postupku nabavke na dan objave ove nabavke na.Portalu javnih nabavki i važećeg OPC obrasca u periodu od dana objave do roka za predaju ponude, a koji su bili važeći za konkretno prodajno mjesto.
Za ponuđače iz entiteta Republika Srpska dovoljno je dostaviti Izjavu ponuđača uz vlastiti cjenovnik, budući da Odluku o promjeni cijena donosi Uprava Društva (sam ponuđač).
Činjenica je da je veoma teško planirati potrebnu količinu goriva za određeni period, pa se preporučuje ugovornim organima zaključivanje Okvirnog sporazuma s izabranim dobavljačem. Uputstvom za pripremu modela tenderske dokumentacije i ponuda („Službeni glasnik BiH“, br. 90/14 i 20/15) u članu 4. stav (3) navedeno je da:
„Stvarna nabavljena količina na osnovu zaključenog Ugovora o javnoj nabavci i Ugovora zaključenog na osnovu Okvirnog sporazuma ne može biti manja ili veća od ugovorene količine.“
Dok je u stavu (4) navedeno da:
„Stvarna nabavljena količina na osnovu zaključenog Okvirnog sporazuma može biti jednaka ili manja od predviđene okvirne količine“.
Mnogi ugovorni organi nemaju stručno osoblje za provođenje postupaka javnih nabavki i često dolazi do grešaka u specifikaciji predmetne nabavke. Dešavalo se da se u Obrascu za cijenu ponude navede „dizel-gorivo za Golf 5“ ili „benzin za službeno motorno vozilo“, bez navođenja bilo kakve oznake goriva.
Time se ostavlja mogućnost ulaganja žalbe ponuđača i odugovlačenja postupka javne nabavke. UO se pravdaju time što nemaju stručno osoblje za provođenje postupaka javnih nabavki. Pravdaju se „hitnosti za nabavkom“ te „nedostatkom vremena za pripremu tenderske dokumentacije“.
Ovo nije opravdanje, jer istraživanjem tržišta veoma brzo i lako se, napr.pomoću interneta, mogu pronaći informacije o svim vrstama goriva koja se prodaju na tržištu u BiH.
Gorivo za grijanje – lož-ulje
Što se tiče nabavke goriva za grijanje – lož-ulja (oznaka: Lož-ulje ekstra lako, norma: Bas 1002:2014), procedura je „jednostavnija“ ako ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji u tački „Mjesto isporuke roba“ navede adresu na koju želi da dobavljač isporučuje robu, te da ukupna cijena ponude uključuje sve zavisne troškove (isporuka na adresu koju navede ugovorni organ, špediterske usluge ako ih ponuđač ima, troškove transporta i sl.).
S obzirom na to da se radi o većim količinama i većim finansijskim sredstvima, ugovorni organi mogu predvidjeti zaključivanje Okvirnog sporazuma s više ponuđača, najmanje 3 (tri) prihvatljiva, na osnovu člana 32. stav (4) i stav (5) tačka b) ZJN, te pojedinačne ugovore dodjeljivati putem „mini tenderisanja“ zbog (kao što smo naveli) čestih promjena cijena goriva na tržištu u Bosni i Hercegovini u toku jedne grijne sezone.
UO koji su registrirani Rješenjem Uprave za indirektno oporezivanje BiH, ostvaruju pravo na povrat akcize na lož-ulje koje se koristi za zagrijavanje prostorija u skladu s članom 31. Zakona o akcizama („Sl.glasnik BiH‟, br. 49/09, 49/14, 60/14 i 91/17), te u skladu s članom 46. Pravilnika o primjeni Zakona o akcizama BiH („Sl.glasnik BiH“, br. 50/09, 80/11, 48/12 i 74/14), u kojem je definirano sljedeće:
„Fizička i pravna lica iz člana 31. stav (1) Zakona, koja derivate nafte iz člana 5. stav (1) tačka d) istog zakona, nabave i koriste za zagrijavanje stambenih i poslovnih objekata te za zagrijavanje staklenika i plastenika u kojima vrše proizvodnju poljoprivrednih proizvoda, mogu ostvariti pravo na povrat plaćene akcize na te derivate nafte, pod uvjetom:
a) da je ulje za loženje za koje se traži povrat akcize, prije izvršenog prometa, odnosno uvoza, obojeno crvenom bojom, suglasno članu 32. stav (1) Zakona;
b) da lice od kojeg je nabavljeno ulje za loženje ima registrirano skladište za prodaju ulja za loženje u skladu s članom 56. Pravilnika;
c) da je za prodato ulje za loženje izdata faktura o prodatoj količini koja, pored ostalih elemenata, sadrži i klauzulu da je u vrijednosti prodatog ulja za loženje sadržana pripadajuća akciza i u kojem iznosu. Faktura koja ne sadrži navedenu klauzulu ne može se upotrijebiti u postupku povrata plaćene akcize po ovom osnovu;
Da bi uspješno okončali nabavku lož-ulja i ostvarili pravo na povrat akcize UO u TD u smislu tehničke i profesionalne sposobnost – član 48. i 49. ZJN postaljaju sljedeće uvjete ponuđačima:
1. Skladište lož-ulja registrirano kod Uprave za indirektno oporezivanje BiH ili Ugovor o korištenju registriranog skladišta.
Dokaz koji se zahtijeva: Dokaz o registraciji skladišta za lož-ulje izdat od Uprave za indirektno oporezivanje BiH, shodno Zakonu o akcizama („Sl.glasnik BiH‟, br. 49/09, 49/14, 60/14 i 91/17) i Pravilniku o primjeni Zakona o akcizama u BiH („Sl.glasnik BiH“, br. 50/09, 80/11, 48/12 i 74/14).
U slučaju Ugovora o zakupu registriranog skladišta, uz Ugovor priložiti navedeni dokaz o registraciji iznajmljenog/zakupljenog skladišta.
2. Ovjerena i potpisana izjava ponuđača da je lož-ulje za koje se traži povrat akcize, prije izvršenog prometa, odnosno uvoza, obojeno crvenom bojom (u skladu s članom 32. stav (1) Zakona o akcizama).
3. Ovjerena i potpisana izjava ponuđača da će za prodato ulje za loženje izdati fakturu o prodatoj količini koja, pored ostalih elemenata, sadrži i klauzulu da je u vrijednosti prodatog ulja za loženje sadržana pripadajuća akciza i u kojem iznosu. Faktura koja ne sadrži navedenu klauzulu ne može se upotrijebiti u postupku povrata plaćene akcize po ovom osnovu (u skladu s članom 46. stav (1) tačka c) Pravilnika o primjeni Zakona o akcizama).