Koliko je (ne)zahvalno biti ponuđač u javnoj nabavci u BiH
Ugovorni organi su gluhi na brojne probleme ponuđača te im iz neznanja ili neke druge namjere otežavaju učešće u javnoj nabavci
Piše: Amela Karić
Časopis Javne nabavke, novembar 2020.
Kada govorimo o javnim nabavkama, kada educiramo, stvaramo zakone i podzakonske akte, kada uređujemo sistem potrošnje javnog novca, uglavnom polazimo od uloge ugovornih organa. Činjenica je da u svemu tome ništa manju važnost nemaju ponuđači, bez kojih bi sam proces javnih nabavki bio sasvim osakaćen – nemoguć.
Ovaj veoma važan faktor, koji svojim postojanjem i djelovanjem doprinosi funkcionisanju bh. društva, pod pretpostavkom kvalitetnih izvršenja ugovora i njihovih usluga, radova i nabavke roba, prepušten je sam sebi. Barem kada su u pitanju edukacije i stručna usavršavanja u pogledu javnih nabavki, dok su u kreiranju propisa potpuno obeshrabreni i pasivni.
Ugovorni organi su gluhi na brojne probleme ponuđača te im iz neznanja ili neke druge namjere otežavaju učešće u javnoj nabavci.
Stoga, ovom prilikom zahvaljujemo Branislavu Javorcu, konsultantu za javne nabavke ITC rješenja ALF-OM Banja Luka, kao i konsultantima sarajevskog NV-INVEST-a. Kroz dugogodišnja iskustva upozoravaju na probleme s kojima se u svom pozivu redovno susreću. Njihova gledišta su, vjerovatno, tek kap u moru.
Pročitajte pohvale, probleme, kritike i upozorenja ponuđača.
???? Elektronske javne nabavke kao i e-Aukcije imaju svoje prednosti i svoje nedostatke. Prednost e-Aukcije za nas, ponuđače, ogleda se u mogućnosti snižavanja cijena u odnosu na već dostavljenu ponudu. Dešavalo se da naše ponude nisu „prolazile‟ zato što smo bili skuplji od konkurencije za svega 0,01 KM.
???? Također, jedna od bitnih stavki je i što pravilnim korištenjem Portala www.ejn.gov.ba imamo mogućnost uvida u završene postupke kod ugovornih organa. Tu su nam na raspolaganju veoma bitne stavke, vrste postupaka, iznosi i vrijeme trajanja potpisanih ugovora.
Svakako i nazivi ponuđača, odnosno naše konkurencije, što nam daje mogućnost pravilnog planiranja i analize tržišta.
???? E-aukcije, uz sve svoje prednosti, stvorile su i mogućnost manipulacije nelojalne konkurencije. Pojavili su se ponuđači čije su cijene prilikom e-Aukcija neprirodno niske. Prilikom njihovog odabira od ugovornih organa, odlučuju se da ne potpisuju ugovor, odustaju od datog postupka, ne dostavljaju potrebnu dokumentaciju i slično.
Ovakve situacije sljedećeg najpovoljnijeg ponuđača dovode u neravnopravan položaj. Smatramo da bi trebalo ograničiti ili kažnjavati ponuđače koji se služe navedenim.
???? Jedan od glavnih problema s kojim se susrećemo kao ponuđači je korištenje preferencijalnog tretmana domaćeg. Pojedini ponuđači zloupotrebljavaju isto, navode privredne komore na ovjeravanje dokumenata i dobijanje potvrda koje nemaju istinit sadržaj.
Na osnovu tako dobivene potvrde oni uživaju preferencijal i prilikom bodovanja cijena kod ugovornih organa. U skladu sa Zakonom o javnim nabavkama BiH računa se 30% niža cijena u odnosu na ponuđenu. To ostale ponuđače dovodi u neravnopravan položaj.
Ovo dovodi i do toga da ugovorni organi plaćaju višu cijenu za artikal koji uopšte nije u skladu s tehničkom specifikacijom. S druge strane imamo ponuđače koji nude kvalitetnije artikle i koji odgovaraju tehničkoj specifikaciji.
???? Probleme ponuđačima predstavljaju i rokovi ugovornih organa. Pogotovo za dostavljanje ponuda u kojima je rok za dostavljanje ponuda ponedjeljak, pa čak i utorak.
Ponuđači koji su od sjedišta ugovornih organa udaljeni i po nekoliko stotina kilometara, svoje ponude dostavljaju putem kurirskih službi (brza pošta). Ako uzmemo u obzir neradni vikend i potrebno vrijeme za dostavu, dolazimo u situaciju da ponudu moramo poslati u srijedu.
To nam skraćuje rok i do pet dana te nas dovodi u neravnopravan položaj u odnosu na ponuđače čije je sjedište u mjestu ugovornog organa. Dakle u odnosu na one koji su u mogućnosti ponudu predati lično.
???? Također, problem predstavlja i uvid u tendersku dokumentaciju koja je „u posjedu‟ ugovornih organa. Često se dešava da ponuđači prevale i po 400 kilometara da bi izvršili uvid i samo uslikali dokumente.
Smatramo da bi se komunikacija i uvid u tendersku dokumentaciju mogao vršiti putem e-maila. Pogotovo uzimajući u obzir situaciju prouzrokovanu virusom COVID-19. U ovim situacijama se ogleda prednost elektronskih nabavki.
???? Primjedbu imamo i na ugovorne organe koji iz nepotrebnih razloga ponuđačima prouzrokuju komplikacije te stvaraju bespotrebne troškove. Prije svega mislimo na zahtijevanje prijevoda tehničkih specifikacija u kojima je većina opisa izražena u brojevima, te se isti i ne prevode.
Uzimimo u obzir i da su u većini UO po konkursnim procedurama uposlene osobe s određenim stepenom poznavanja stranog jezika. Jedan od uvjeta, dakle, bilo je znanje engleskog jezika.
???? Tu je i zahtjev ugovornih organa za obimnom dokumentacijom. Naprimjer, zahtijevanje printanja kataloške i tehničke dokumentacije, a koja je već dostupna na internetu.
???? Dokazivanje ekonomske i finansijske sposobnosti ponuđača. Za svaki transakcijski bankarski račun ponuđač mora dostaviti potvrdu banke kojom dokazuje da je isti aktivan.
Međutim, ako ponuđač, napr.ima otvorenih 14 transakcijskih bankarskih računa, onda mora dostaviti 14 potvrda da je račun aktivan, odnosno da nije blokiran.
???? Nailazimo na bezobzirnost i nepotrebne zahtjeve ugovornih organa za uzorcima. Dostava uzoraka povećava troškove ponuđačima, a to utječe na konačnu cijenu.
Karakteristike neke robe se mogu zahtijevati kroz određenu dokumentaciju. Kvalitet se može ispitati prilikom realizacije ugovora kroz određena tipska, rutinska ispitivanja.
Također, ako roba nije odgovarajućeg kvaliteta, ona se neće ni zaprimiti, nego će se reklamirati. Prijedlog je da je potrebno sve detaljno navesti u ugovoru šta uraditi ako roba nije u skladu sa zahtjevima. Tako se ni ugovorni organi ne bi našli u nezavidnoj situaciji.
Naprimjer, ako se radi o nabavci HTZ opreme – obuće, potrebno je da se izradi obuća za uzorak. Tako ako svaki ugovorni organ zahtijeva uzorak, povećavaju se troškovi ponuđača. Ugovorni organi trebaju voditi računa o postavljanju zahtjeva za dostavom uzoraka.
Treba ih zahtijevati samo kada nije moguće preko dokumentacije dokazati kvalitet robe/opreme.
???? Nemogućnost učešća u procesu javnih nabavki zbog visoko postavljenih kvalifikacionih uvjeta – greške u definisanju kvalifikacionih uvjeta. Time se ostavlja prostor za pogodovanja u odabiru poslovnih subjekata.
Prezahtjevni uvjeti ogledaju se, između ostalog, u tome što se ponuđačima uskraćuje mogućnost učestvovanja na nekim tenderima. Ugovorni organi odrede visoke vrijednosti kako bi se zadovoljio uvjet uspješnog iskustva u prethodne tri godine.
Smatramo da bi ugovorni organi trebali zahtijevati minimalne vrijednosti za ugovore. Odnosno, da iste budu srazmjerne predmetu nabavke, ili ako se radi o više vrsta roba, podijeliti nabavku na lotove. Na taj način moglo bi učestvovati više ponuđača.
Tako bi se i povećala konkurencija.
Također, naglašena je prisutnost manipulacije procesom putem određivanja kvalifikacionih uvjeta. Naprimjer, zahtijeva posjedovanje specijalnih licenci za koje se pouzdano zna da ih posjeduje jedan ili nekoliko subjekata u BiH.
???? Problematično je i dokazivanje tehničkog i profesionalnog osoblja. Naprimjer, zahtijeva 10 ili više bagerista, za što je potrebno dostaviti vozačke dozvole, saobraćajne dozvole. Sve se mora još i ovjeravati, što povećava troškove ponuđačima.
???? Definisanje rokova isporuke od ugovornih organa, također, ponekad nije za pohvalu. Dešava se da ugovorni organ tokom realizacije ugovora od ponuđača zahtijeva isporuku robe skoro svaki dan. Čak nekad i po jedan komad određene robe.
Navedeno dovodi do povećanja troškova ponuđača. Kada bi ugovorni organi odredili da bude manji broj isporuka, niža bi bila i cijena za ugovorne organe. Ovu praksu ugovorni organi provode kako bi „namučili“ ponuđače te kako bi isti odustali od dostavljanja ponuda, a sve zbog preferiranja „svojih“ ponuđača.
???? Jako nepravedno i nešto što nas zaista ljuti jeste kada je konkurent ponuđač koji ima registrovane dvije ili tri firme, gdje je istim ili drugim linijama povezani vlasnik/suvlasnik.
Drugim riječima, on manipuliše ponudama i cijenama. Ugovorni organi bi morali u toku evaluacije ponuda, iz aktuelnih izvoda uvidjeti povezanost firmi i spriječiti manipulaciju.
???? Potrebno je omogućiti ekvivalent u obrascu za robu, kako bi mogli i drugi ponuđači nuditi robu drugih proizvođača, a ne samo po već pripremljenoj specifikaciji. Tako bi se izbjeglo favorizovanje jednog ponuđača.
???? Stalne izmjene planova nabavki koje ugovorni organi rade, dovode do toga da ponuđači ne budu na vrijeme informisani o nekoj nabavci. Naime, neke izmjene plana nabavki ugovorni organi objave neposredno prije pokretanja same predmetne nabavke.
Tada ponuđači nemaju pravovremenu informaciju o predmetnoj nabavci, odnosno nisu na vrijeme ni obaviješteni.
Treba spomenuti i da se veliki broj izmjena plana nabavki dešava krajem godine.
???? Često se dešava da ugovorni organ ne naručuje ugovoreno, a u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, sve što je ugovoreno, mora biti i realizovano. Dešava se da mi, ponuđači, ranije naručimo robu koju trebamo isporučiti ugovornom organu te da je držimo ili na našim skladištima ili na zakupljenim prostorima.
Međutim, ugovorni organ ne naručuje cjelokupnu ugovorenu robu, što negativno utječe na nas, ponuđače.
???? Da se vrši podjela robe na lotove! Postupak javnih nabavki trebao bi da omogući da se, umjesto jednog većeg lota, postupak provodi s više lotova za isti predmet nabavke, kako bi mala i srednja preduzeća mogla više učestvovati u javnim nabavkama.
???? Da se razdvaja usluga od nabavke roba! Da se razdvajaju radovi od nabavke roba!
Da se robe, usluge i radovi ne nabavljaju zajedno!
???? Nedostatak istraživanja tržišta dovodi do znatno nižih procijenjenih vrijednosti, što dovodi do lošeg, odnosno nikakvog odziva ponuđača i poništenja postupaka javnih nabavki.
???? Dug protok vremena od predaje ponude do donošenja odluke o dodjeli ugovora (sporost rada komisije za javne nabavke), a to nekad uključuje produženje opcija ponuda i garancija za ozbiljnost ponude, što dovodi do dodatnih troškova za ponuđače.
???? Nama, ponuđačima, smetaju ponuđači koji namjerno obustavljaju postupke ugovornih organa. Naime, navedeni ponuđači ulažu žalbe dan uoči ili na dan otvaranja ponuda. Naravno, oni nikada i ne uplate naknadu za pokretanje žalbenog postupka.
Stoga, imamo troškove u vezi s izdavanjem garancije za ozbiljnost ponude, kao i troškove slanja ponuda. Moramo vaditi nove garancije za ozbiljnost ponude.
Također, više puta moramo slati ponude. Ako se taj postupak razvuče, nekim dokumentima isteknu rokovi pa ih moramo ponovo vaditi. Ovi namjerni obustavljači postupaka su štetni kako za ugovorne organe tako i za ponuđače.
???? Najveći problem su loše pripremljene tenderske dokumentacije, tehničke specifikacije koje pogoduju tačno određenim ponuđačima! Nepostojanje jasno definisanih tehničkih specifikacija otvara prostor za izmjene prvobitno zaključenih ugovora i provođenje pregovaračkog postupka bez objave obavještenja.