Istraživanje tržišta u javnim nabavkama
Usvajanjem Nacrta ZIDZJN istraživanje tržišta i u BiH postat će obaveza ugovornih organa *** Pod pojmom ispitivanja treba razlikovati izviđanje i istraživanje tržišta
Piše: Amela Karić
Istraživanju tržišta u polju javnih nabavki do sada se veoma malo ili nije skoro nikako poklanjala pažnja. Istraživanje tržišta javnih nabavki predstavlja instrument za poticanje konkurentnosti. Nažalost, samo mali broj ugovornih organa vrši istraživanje prije objavljivanja postupka javne nabavke. Zbog svega toga, postavlja se pitanje je li objavljena procijenjena vrijednost realna ili ne za konkretnu predmetnu nabavku. Navedeno govori da samo neistraživanje tržišta dovodi do toga da se narušava osnovni princip najefikasnijeg korištenja javnih sredstava. Upravo tako ugovorni organi plaćaju robu/usluge/radove po znatno višoj cijeni, a sve to na kraju plaćaju porezni obveznici.
Stoga, istraživanje tržišta je itekako važan korak koji prethodi pokretanju samog postupka javne nabavke. Na istraživanje tržišta se gleda kao na kočničara samog postupka javne nabavke, odnosno kao na dodatni teret na već potencijalno kompleksne i duge postupke. Međutim, u stvarnosti, prethodna analiza tržišta mogla bi ugovornim organima donijeti značajne uštede.
U narednom periodu i u Bosni i Hercegovini istraživanje tržišta će biti obaveza ugovornih organa. Isto je definirano u članu 5. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama BiH, koji će u dogledno vrijeme i stupiti na snagu.
Prije pokretanja postupka javne nabavke ugovorno tijelo provodi provjeru tržišta u svrhu pripreme nabavke i informiranja privrednih subjekata o svojim planovima i zahtjevima u vezi s nabavkom. U tu svrhu ugovorno tijelo može tražiti ili prihvatiti savjet neovisnih stručnjaka, nadležnih tijela ili sudionika na tržištu. Taj savjet može se koristiti u planiranju i provedbi postupka nabavke, pod uvjetom da ne dovodi do narušavanja tržišne konkurencije te da ne krši načelo zabrane diskriminacije i transparentnosti.
Način provođenja ispitivanja tržišta
Ispitivanje i analiza tržišta je proces prikupljanja, sistematizacije, analize i interpretacije podataka s ciljem informiranja o stanju i kretanjima na tržištu koja mogu utjecati na postupak nabavke.
Pod pojmom ispitivanje tržišta trebamo razlikovati izviđanje tržišta i istraživanje tržišta. Osnovna razlika je u načinu rada, sistematici i detaljnom pristupu. Izviđanje tržišta je sporadično prikupljanje informacija, a istraživanje je sistemski uređeno, plansko i stalno odvijanje aktivnosti.
Izviđanje tržišta se može obavljati putem:
- telefona – jedna od glavnih prednosti ovakve vrste ispitivanja je relativno lagana dostupnost ispitanika i velika brzina prikupljanja podataka. Ne postoje troškovi putovanja, međutim, telefonski razgovor je manje osoban i može se ograničiti na način da ispitanik prekine razgovor,
- interneta – relativno brz i jeftin način prikupljanja podataka (cjenovnici ponuđača, Portal javnih nabavki, internet-stranice drugih naručilaca, internet-stranice nadležnih institucija za objavu relevantnih informacija o tržišnim kretanjima…),
- posjete sajmu – posjetu sajmu treba temeljito pripremiti. Iz stručnog časopisa i sajamskih kataloga istraživač tržišta nabavke može saznati ko sudjeluje na sajmu, s kakvim asortimanom roba, raspored raznih stručnih i poslovnih manifestacija na sajmu, raspored štandova i slično. Na temelju navedenoga pravi se plan posjeta pojedinim izlagačima i pojedinim manifestacijama. Na kraju, nakon povratka sa sajma, sređuju se prikupljeni materijali te se adekvatno arhiviraju, sastavljaju se izvještaji koji se dostavljaju potrebnim službama nabavke i službama organizacije.
- informacija drugih ugovornih organa i slično.
VEZANI ČLANCI: Josip Jakovac o Nacrtu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavama
Supsidijarna primjena Zakona o upravnom postupku u pravnoj zaštiti
Kompletan tekst pročitajte u printanom izdanju časopisa “Javne nabavke”. [wpforms id=”2882”]