Ilma Mehić-Jusufbašić: URŽ funkcionira dobro, spreman je za primjenu izmjena i dopuna ZJN
Razgovarala: Azra Islamagić-Mulahmetović
(Izvor: Časopis “Javne nabavke”, februar 2018)
Posljednji dani 2017. godine obilježeni su imenovanjem Ilme Mehić-Jusufbašić, dugogodišnje članice Ureda za razmatranje žalbi, na mjesto predsjedavajuće URŽ-a. Više od tri godine iskustva u ovom kolektivu samo je jedan od razloga zbog čega bi se moglo reći da se pod krovom URŽ-a osjeća kao na svome terenu.
Inače, njeno imenovanje za člana URŽ-a iz reda priznatih stručnjaka za upravno pravo desilo se 2014. godine, po znatno složenijoj zakonskoj proceduri u odnosu na onu koja se prakticira danas.
Ilma Mehić-Jusufbašić
Novi izazov donio je i brojne, zahtjevne zadatke koji iziskuju maksimalnu posvećenost. Predsjedavajuća je, ipak, izdvojila vrijeme da bi odgovorila na pitanja koja smo joj uputili.
” Prvenstveno, želim vam čestitati pokretanje jednog ovakvog časopisa za javne nabavke za kojim je praksa težila. Nadam se da će svako njegovo izdanje doprinijeti razvoju prakse javnih nabavki u cijeloj BiH”, kazala je Mehić-Jusufbašić na početku razgovora.
Raspoloživi kapaciteti
- Prošli ste rigoroznu proceduru da bi Vas Parlamentarna skupština BiH u junu 2014. godine imenovala za člana URŽ-a. Tri godine kasnije, tačnije 5. decembra 2017. godine, preuzeli ste funkciju predsjedavajuće. Može li se zaključiti da ste imali dovoljno vremena da se kvalitetno pripremite za tu ulogu?
“Da, imenovana sam za člana Ureda za razmatranje žalbi po, moglo bi se reći, složenoj proceduri izbora koju je nametao stari Zakon o javnim nabavkama. Tada je, nakon raspisivanja konkursa, Komisija za izbor članova URŽ-a, koju je formiralo Vijeće ministara BiH, vršila provjeru i ocjenu stručnih i drugih kvaliteta kandidata. Ako kandidat prođe selekciju Komisije za izbor, to je moralo biti potvrđeno na Vijeću ministara BiH, a da bi postao član URŽ-a kandidat je morao biti i izglasan na oba doma Parlamentarne skupštine BiH. Sada se procedura imenovanja provodi u cijelosti u okviru Parlamentarne skupštine BiH, s tim da su ostali nepromijenjeni uvjeti koje kandidat za člana mora ispunjavati.
Na Vaše pitanje da li sam imala vremena pripremiti se za funkciju predsjedavajuće, moram kazati da je iza mene u institucijama BiH više od 10 godina radnog iskustva na pravnim i rukovodećim poslovima, prvenstveno na poslovima upravnog postupka i upravnog rješavanja, ali i iskustva na normativno-pravnim poslovima, u međunarodnoj saradnji, javnim nabavkama, poslovima osiguranja i drugo. Tako da, s obzirom na lične i profesionalne karakteristike, mogu s pravom reći da sam u Uredu za razmatranje žalbi, u suštini, na svome terenu.
Ono što je određena prednost jeste to što sam do preuzimanja dužnosti imala priliku upoznati lične i profesionalne karakteristike svih zaposlenih u instituciji. To svakako doprinosi boljem organiziranju, planiranju, boljoj komunikaciji i optimalnim rezultatima s obzirom na raspoložive kapacitete. Poziciju predsjedavajuće preuzela sam nakon više od tri godine od imenovanja za člana URŽ-a, uz jednoglasnu podršku svih 16 kolega članova/ica.
- Dakle, imate jasnu sliku od ljudskog potencijala do predmeta kojima se svakodnevno bavite. Kakva je zapravo ta slika? Šta je ohrabrujuće, a šta je ono što ćete u svom mandatu nastojati unaprijediti?
” Ured za razmatranje žalbi osnovan je Zakonom o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine („Službeni list BiH“, broj: 49/04, 19/05, 52/05, 8/06, 24/06, 70/06, 12/09, 60/10, 87/13 i 47/14), kao samostalna, upravna organizacija sa statusom pravnog lica, čije je sjedište u Sarajevu. S radom je počeo 1. aprila 2006. godine. Od 27. novembra 2014. godine primjenjuje se novi Zakon o javnim nabavkama („Službeni list BiH‟, broj: 39/14), kojim je utvrđeno da je URŽ samostalna, nezavisna institucija, sa statusom pravnog lica sa sjedištem u Sarajevu, čija je osnovna nadležnost rješavanje žalbi uloženih u postupcima javnih nabavki za vrijednosti nabavke više od 800.000,00 KM, kao i za sve nabavke institucija BiH i Brčko distrikta BiH.
Za postupke po žalbama za vrijednosti nabavke do 800.000,00 KM nadležne su filijale URŽ-a u Banjoj Luci i Mostaru, zavisno od sjedišta ugovornog organa, a koje su počele s radom 19. oktobra 2015. godine, nakon što je stupila na snagu Odluka PSBiH broj 01,02-50-14-470,8/15.
Kao što je već rečeno, članove URŽ-a imenuje i uz ispunjenje zakonskih uvjeta razrješava dužnosti Parlamentarna skupština BiH, dok URŽ odlučuje po žalbama u postupcima u javnim nabavkama i po istim donosi odluke.
Iz godine u godinu, evidentan je rastući trend broja žalbi i, govoreći u brojkama, to bi izgledalo ovako:
2006 – 669; 2012 – 2.166;
2007 – 1.144; 2013 – 2.052;
2008 – 1.145; 2014 – 1.132;
2009 – 1.467; 2015 – 2.011;
2010 – 1.727; 2016 – 2.684;
2011 – 1.756; 2017 – 2.901.
Dakle, ukupno 20.854 predmeta po žalbama u postupku javnih nabavki za 12 godina postojanja, s činjenicom da je krajem 2016. godine URŽ brojao 32 zaposlena, da bi u prethodnoj godini taj broj bio umanjen za jedno mjesto. Tako se naš potencijal ogleda u 16 članova Ureda za razmatranje žalbi, 10 državnih službenika i pet zaposlenika.
Iz navedenoga, jasno je da je broj osoblja nedovoljan s obzirom na obim posla, stoga ću u svom mandatu nastojati doprinijeti jačanju kapaciteta URŽ-a, povećati efikasnost rada URŽ-a, jačati saradnju URŽ-a s institucijama na svim nivoima vlasti BiH, kao i s nevladinim sektorom”.
- Jedan ste od članova radne grupe koja radi na izradi Nacrta zakona o izmjenama i dopunama ZJN? Odvija li se taj proces prema planu i kada se mogu očekivati konkretni rezultati, odnosno njegovo stupanje na snagu?
” U vezi s aktivnostima na pripremama Nacrta zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama, URŽ je delegirao tri člana URŽ-a za stalne članove grupe koji, zapravo, iznose potrebne prijedloge za izmjene koje smo uočili u URŽ-u tokom primjene Zakona o javnim nabavkama. Nadam se da će radna grupa svoj prvi prijedlog ozvaničiti ubrzo.
Trenutno imamo situaciju da URŽ funkcionira dobro, odnosno da Zakon o javnim nabavkama primjenjuju članovi koji su dobro osposobljeni i dodatno obučavani kako u zemlji tako i inozemstvu za primjenu sadašnjeg Zakona, te ako izmjene i dopune budu usvojene tokom mandata ovih članova, osposobljeni smo i spremni za primjenu istih”.
- Radnim sastancima prisustvovali su i predstavnici nevladinog sektora. Koliko je važna ta saradnja i koliko se njihovi stavovi poklapaju, odnosno odstupaju od stavova AJN-a i URŽ-a?
” Značajne su aktivnosti koje provode predstavnici nevladinog sektora i ne smatram ga suprotnom stranom, nego svojevrsnim podsjetnikom da sve što radimo kao državni službenici ili državni funkcioneri, moramo raditi sa svrhom i značajem. Međutim, ono što je bitno istaći za Ured za razmatranje žalbi jeste da su članovi URŽ-a dužni striktno i bezrezervno postupati zakonito u svakoj situaciji.
Zašto to ističem? Odluke koje URŽ donosi u skladu su sa zakonom, a zakonitost istih se ispituje po tužbama od Suda BiH, te se prilikom donošenja svojih odluka URŽ ne smije rukovoditi shvatanjima nevladinog sektora, medija, političara, niti želja pojedinaca ili bilo kakvih skupina.
Dakle, URŽ je samostalna i nezavisna institucija BiH, nadležna i odgovorna da u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama rješava po žalbama u postupcima javnih nabavki”.
Statistika za 2017.
- Vratimo se URŽ-u i njegovom djelovanju. Molimo Vas da iznesete i obrazložite statističke podatke za 2017. godinu kojima raspolažete.
” URŽ je tokom 2017. godine zaprimio ukupno 2.901 žalbu, podnesenu u postupku javnih nabavki, i to:
a) Ured za razmatranje žalbi sa sjedištem u Sarajevu – 820 žalbi, riješio 743
b) Podružnica Banja Luka – 656 žalbi, riješeno 611
c) Podružnica Mostar – 425 žalbi, 1.311 riješenih
Dakle, ukupan broj riješenih žalbi zaprimljenih u 2017. godini iznosi 2.665, što bi u procentima iznosilo 92 posto. Zabilježeno je i 236 neriješenih žalbi, što čini preostalih osam procenata u odnosu na broj zaprimljenih.
Također, možemo govoriti i o statistici predmeta koji su riješeni u zakonskom roku:
a) Uvaženih zahtjeva 1.042 (39,05 % u odnosu na broj riješenih – od toga 38 po osnovu starog zakona).
b) Odbačenih zahtjeva 987 (37,10 % u odnosu na broj riješenih žalbi).
c) Odbijenih zahtjeva 509 (19,10 % u odnosu na broj riješenih žalbi).
d) Obustavljenih postupaka 88 (3,30 % u odnosu na broj riješenih žalbi).
e) Proslijeđenih na postupanje nadležnom organu 39 (1,45% u odnosu na broj riješenih žalbi).
f) Predmeti koji su još u rješavanju 236 (8,00% u odnosu na broj zaprimljenih žalbi).
g) Predmeti za koje nije protekao rok za rješavanje 236 (8,00% u odnosu na broj zaprimljenih žalbi).
Vidno je da je tendencija zaprimljenih žalbi u 2017. i dalje u porastu i u odnosu na 2016. godinu veća je za 7,5 posto. Dakle, neophodno je popunjavanje radnih mjesta, ali sredstva koja su dodijeljena URŽ-u projekcijom budžeta za 2018. godinu, nisu dovoljna za uspostavljanje adekvatne organizacijske strukture”.
- Koje biste od tih predmeta, po njihovoj složenosti, mogli izdvojiti, jesu li oni riješeni ili su i dalje u postupku?
“U dosadašnjoj praksi URŽ je uglavnom rješavao predmete u roku te je bio i znatan broj složenih predmeta, ali smo nastojali da budu riješeni u zakonskom roku bez obzira na svoju složenost”.
Srednjoročni plan
- Na kraju, kažite nam kako posmatrate svoju misiju predsjedavajuće URŽ-a?
“Predsjedavajući predstavlja URŽ, organizira i osigurava zakonito i efikasno obavljanje poslova. Donosi propise i izdaje druge akte za koje je ovlašten i preduzima druge mjere iz nadležnosti organa uprave te odlučuje u skladu sa zakonom o pravima, obavezama i odgovornostima državnih službenika i zaposlenika u vršenju službe. Moja misija je u neposrednoj vezi s ispunjavanjem osnovnih programskih opredjeljenja URŽ-a. Prije svega, tu mislim na srednjoročni plan 2018-2020.
Također, URŽ je preduzeo sve aktivnosti usmjerene na obaveze koje proistječu iz Akcionog plana za provođenje Strategije za borbu protiv korupcije (2015-2019) BiH.
Nadalje, planiramo kontinuirano učestvovati u obukama i edukacijama iz oblasti javnih nabavki. U sklopu ovih aktivnosti u januaru je održana zajednička radionica URŽ-a i AJN-a o e-Aukciji, dok će se tokom marta i aprila održavati radionice sa SIGMA-om. U toku je i implementacija Projekta EBRD-a „Jačanje procedure javnih nabavki u BiH“.